Az "okosmérés" előnye, hogy a fogyasztók a folyamatosan rögzített adatokat a kijelzőn vagy az interneten pontosan nyomon követhetik, és tudatosabb energiafelhasználással megtakarítást érhetnek el.

Az új rendszer ugyanakkor a szolgáltatók számára is előnyös, egyebek mellett távleolvasással és -vezérléssel is csökkenthetik költségeiket. Az okoskészülékek a hibabejelentések ellenőrzésében és a hiba pontos helyének megtalálásában is segítenek.

A magyarországi villamosenergia-elosztók - az EDF Démász Hálózati Kft., az Elmű Hálózati Kft., az Émász Hálózati Kft. és az E.On Hálózat cégcsoport - az uniós és a hazai szabályozással összhangban kezdték el az új mérési rendszer bevezetését előkészítő projekt megvalósítását. A tervek szerint országos szinten 2020-ig vezetnék be a rendszert.

A mintaprojektbe bevont fogyasztók listáját úgy állítják össze, hogy az a lehető legjobban reprezentálja az országos fogyasztási szokásokat - ismertették a sajtótájékoztatón a társaságok szakértői. A részvétel önkéntes.

A fogyasztási adatokat az ősztől gyűjtik. A projekt elején, illetve a végén 12 ezer fogyasztót közvélemény-kutatás formájában is megkeresnek.

A programba bevont ügyfeleknek a jövő év elején új tarifacsomagot is ajánlanak, ami szintén lehetőséget nyújt költségeik csökkentésére.

A tapasztalatokat egy év után összegzik. Elemzés készül arról, hogy az "okosmérők" használata mennyire alakította át a fogyasztási szokásokat, és átlagosan mekkora költségmegtakarítást értek el vele.

Várhatóan 2014 tavaszára készül el a záró jelentés, amely segít abban a döntésben, hogy Magyarország milyen formában, illetve mértékben vezesse be az "okosmérést".

A mintaprojekt 1 milliárd forintra becsült költségét a villamosenergia-elosztó társaságok állják.

QP | Quality Placement