A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke

A BKV kiszervezett járatait a VT-Transman Kft. üzemelteti. A járművezetők felvételét a cég önállóan intézi, aminek során mintegy ötszáz munkahelyet teremt. A tervek szerint július 1-jére áll forgalomba az összes Mercedes Citaro II busz. Járművezetőkben nincs hiány, a meghirdetett ötszáz állásra 1200-an jelentkeztek − mondta lapunknak Dósa Mátyás, a VT-Transaman Kft. ügyvezető igazgatója. (A járműveket három egyenlő részben állítják forgalomba: az első ötven busz május elejétől szállítja az utasokat, június elején jön a következő kontingens, az utolsó ötven pedig július elején kezdi meg a szolgáltatást.)

A munkavállalók felkutatására a Pannon Job Kft.-vel kötött szerződést a VT-Transman, e cég előminősítése alapján vették fel a buszvezetőket, akikre ezt követően négy-öt hetes oktatás várt, a járművezetők ez idő alatt gyakorolták be az útvonalat, illetve ismerkedtek az új járművel. Már a júniusi induláshoz szükséges járművezetőket is felvették. Az ügyvezetőtől azt is megtudtuk, hogy az új munkavállalóik között többen vannak olyanok, akik korábban már dolgoztak a BKV-nál, de valamilyen okból elhagyták a közlekedési vállalatot, például azért, hogy az új Mercedeseket vezethessék.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. arról tájékoztatta lapunkat, hogy nem jelent a tervezettel egyező nagyságrendű elbocsátást, tekintettel arra, hogy a csökkenő létszámigény humánpolitikai eszközökkel tervezhető. Annak érdekében, hogy ne kerüljön sor csoportos létszámleépítésre, a kieső járművezetők természetes fluktuációval és határozott idejű munkaszerződések megkötésével kezelhetőek − közölte Nemes Gábor, a Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. A helyzet elvezethet oda, hogy a későbbiekben a határozott idejű munkavállalók szerződését nem hosszabbítja meg a BKV.

A bankok júniusban felmondhatják a BKV-val tavaly újrakötött hitelszerződéseiket − amelyek összértéke meghaladja a 66 milliárd forintot −, ha a cég a hónap végéig nem köti meg az új közszolgáltatási szerződését a BKK-val. Az utóbbi szervezet azonban csak azt követően írhatja alá ezt a megállapodást, ha megkötötte saját egyezségét a Fővárosi Önkormányzattal. Utóbbi viszont csak úgy tudott nullszaldós költségvetést elfogadni 2013-ra, hogy a közösségi közlekedésre 58 milliárd forintot irányzott elő, ami csak októberig elegendő. Így nem lehet éves szerződést kötni a közösségi közlekedés biztosítására − derül ki a Népszabadság összeállításából.