Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Egyértelműen a Coca-Cola jelentős fölényét mutatják a Pepsivel szemben a magyar üdítőpiacon az érintett társaságok beszámolói. A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. ötször akkora árbevételt produkált nem egészen négyszer nagyobb gárdával, mint a Pepsi-termékeket is gyártó, illetve forgalmazó Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. Utóbbi az elmúlt években jelentős létszámleépítést hajtott végre, de az előbbi cég is kisebb gárdával működik már.

Négymilliárdos Coca-Cola-osztalék

Mindössze egy százalékkal csökkenő belföldi forgalom mellett az export megduplázása révén növelte árbevételét a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. az elmúlt évben. A hazai forgalmat cég közlése szerint a vendéglátó- és szálloda-üzletág (HoReCa) jelentős visszaesése és a népegészségügyi termékadó (neta) vetette vissza. (Amint arról korábban beszámoltunk, bár egy aludoboz-töltő sort üzembe helyeztek, a neta a társaság egyéb beruházási terveit is visszavetette, így nem is tudott létszámot bővíteni a cég, sőt.)

A cég 70,7 milliárd forint belföldi és 16,8 milliárdos exportárbevételt produkált 2012-ben, az összesen 87,5 milliárdos nettó forgalom közel tizedével múlja felül az egy évvel korábbit. Az értékesítés költségei viszont ennél is tempósabban nőttek, ami az egyéb ráfordítások bő egymilliárdos gyarapodásával együtt azt eredményezte, hogy az üzemi eredmény 3,2 milliárd forintról 700 millió forint alá esett. Ez az elmúlt évek leggyengébbje, hiszen 2010-ben még 3,9, 2010-ben pedig 3,1 milliárd forint jött ki ezen a soron. Az adózás előtti eredmény is megzuhant, 3,2 milliárdról 0,9 milliárdra, így az adófizetési kötelezettség szintén esett, 428 millióról 80 millió forintra.

Kép: Napi grafikonok

A tulajdonosok a teljes, bő nyolcszázmilliós adózott eredményen felül hozzányúltak a 2011 végén még 20 milliárd forintra rúgó eredménytartalékhoz is, így összesen 4 milliárd forint osztalékot vettek ki a társaságból. A korábbi években is hasonló volt a forgatókönyv: a 2011-es 3,5 milliárdos osztalékhoz 0,6, a 2010-es ötmilliárdos kivéthez pedig 1,8 milliárd forintot használtak fel az eredménytartalékból, míg 2009-ben a 2,2 milliárdos adózott eredményt még bennhagyták a kft.-ben. A nyereség visszaesése a jövedelmezőségi mutatókon is meglátszik: az árbevétel-arányos jövedelmezőség 4 százalékról 1-re, az eszközarányos jövedelmezőség 7-ről 2 százalékra csökkent.

Hanyatló Pepsi-forgalom

Számottevően visszaeső bel- és külföldi árbevétel jellemezte a PepsiCo hazai üdítőgyártó- és forgalmazó cége, a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. elmúlt évét. A hazai forgalom közel 14 százalékkal 15,8 milliárd forintra, a kivitel értéke pedig 24 százalékkal 1,8 milliárdra csökkent, így a teljes, 17,6 milliárdos árbevétel 15 százalékkal múlta alul a 2011-est. Bár a cég az okokat nem említette, feltételezhető, hogy a neta is közrejátszott a csökkenésben. A forgalom apadása már tart egy ideje, hiszen 2009-ben még 20,3 milliárd forint volt a nettó árbevétel.

Bár a költségeken is sikerült faragni, az üzemi eredmény 1,1 milliárd forintot meghaladó mínuszt mutatott az egy évvel korábbi, egymilliárd forint alatti veszteséget követően. A pénzügyi műveletek vesztesége 2011-hez képest csökkent, de így is 271 millió forintra rúgott, amivel az adózás előtti veszteség 1,4 milliárd forint fölé emelkedett - ez lényegében megegyezik a megelőző évi mínusszal. A korábbi években ennél jóval nagyobb veszteséget mutatott ki a zrt.: a mérleg szerinti mínusz 2009-ben még a 4 milliárd forintot közelítette, majd ezt sikerült megfelezni. Az árbevételarányos jövedelmezőség a 2011-es -4,6 százalékról tavaly -6,5 százalékra romlott.

Létszámleépítés mindenütt

Az elmúlt évben a Coca-Cola HBC átlagos létszáma 1264 fő volt, a Céginfo.hu adatai szerint jelenleg 1226-an dolgoznak a kft.-nél. A csökkenés főként az elmúlt évek adataival összevetve látványos, hiszen 2009-ben és 2010-ben még mintegy 1400 dolgozónak adott munkát a cég, vagyis ahhoz képest napjainkban 12-13 százalékkal vannak kevesebben. A leépítés a logisztikai, értékesítési és adminisztrációs munkaköröket érintette, a termelésben többen (299) dolgoztak tavaly, mint 2010-ben. A 2012-es állomány negyede így a termelésben, kétharmada a logisztika és értékesítés területén, a többiek pedig az adminisztrációban dolgoztak. A termelésben foglalkoztatottakra átlagosan évi ötmillió, a logisztikai és értékesítési munkatársakra fejenként 5,8 millió, az adminisztratív munkakörben dolgozókra 7,6 millió forint bérköltség jutott. A további karcsúsítási szándékot jelezheti, hogy végkielégítésre 178,9 millió forint céltartalékot képzett a kft.

A FÁÜ-nél is egyre csökken a létszám. Tavaly átlagosan 347-en dolgoztak a cégnél, a Céginfo.hu friss adatai már csak 312 főt mutatnak, holott négy évvel ezelőtt még több mint félezer munkavállalónak adott munkát a társaság. Ehhez képest a csökkenés több mint 40 százalékos, ami arányaiban főként a fizikai dolgozókat érintette. A kiegészítő melléklet szerint a költségracionálás érdekében tervezett létszámcsökkentés miatt 44,2 millió forint céltartalékot képeztek a végkielégítések fedezetére. Tavaly a területi értékesítési osztály átszervezése/létszámcsökkentése történt meg, nem érintve a társosztályokat. Az idén ismét létszámcsökkentést hajtott végre a cég, amely már csoportos létszámleépítésnek minősült és 52 munkavállalót érintett. A tavalyi állományból a 77 fizikai dolgozó számára átlagosan fejenként 2,8 millió forint, a 269 szellemi dolgozó részére pedig átlagosan 5,1 millió forint munkabért fizettek ki egy év alatt.

Globális adatok

A Coca-Cola Company tavaly 3 százalékkal 48 milliárd dollár fölé növelte nettó bevételét, az üzemi eredmény 6 százalékkal 10,8 milliárdra emelkedett, a konszolidált nettó profit pedig felekkora mértékben 9,1 milliárdra.

A PepsiCo Inc 1 százalékkal 65,5 milliárd dollárra csökkenő nettó bevételről, 7 százalékkal 9,7 milliárdra apadó üzemi nyereségről, illetve 8 százalékkal 6,5 milliárd dollárra zsugorodó nettó profitról számolt be 2012-ben. A Coca-Cola teljesítményével való összehasonlítást megnehezíti, hogy a PepsiCo forgalmán belül jelentős a snackek aránya.