Az EU országaiban a vállalatvezetők 60 százaléka aggódik amiatt, hogy a késő fizetésekből adódó kintlévőségeik idén nőnek – derült ki az Intrum követeléskezelő európai fizetési jelentéséből (ECPR).

Sokan azonban tanácstalanok, amikor a behajtás javításáról vagy a késedelmes fizetések kezeléséről van szó. A cégvezetők több mint negyede (26 százalék) úgy érzi, hogy a késedelmes fizetés veszélyezteti a vállalat túlélését, miközben 53 százalékuk szerint nincs elég emberük és forrásuk ahhoz, hogy javítsák a probléma kezelését.

Sokan végrehajtásra készülnek

Az Intrum felmérése szerint a magyar cégek nagy része házon belül próbálja javítani az adósságkezelés hatékonyságát: a válaszadók 29 százaléka például automatikus fizetési emlékeztetőket küld a nem fizető ügyfeleknek. Emellett a vállalatok több mint a fele (57 százalék) kifejezetten arra készül, hogy ebben az évben több jogi lépést tesz, azaz végrehajtást indít a késedelmesen vagy nem fizető ügyfelekkel szemben.

Ez sok szempontból furcsa. Bár a jogi lépések fontos eszközt jelentenek az adósságrendezésben, mi úgy látjuk, hogy ez kellene, hogy legyen az utolsó megoldás, ha már minden más lehetőség kudarcot vallott. Más esetekben a jogi végrehajtás gyakran szükségtelen és túlzottan költséges lehet – állapította meg Üveges Judit, az Intrum Zrt. értékesítési igazgatója.

Más megoldás is van

A szakember olyan lépéseket javasol, amelyekkel megelőzhetők lehetnek a végrehajtások; elsősorban a digitális szolgáltatások és az ügyfelekkel való kommunikáció fejlesztését javasolja. Szintén sokat segíthet a külső adósságkezelő ügynökségekkel való együttműködés: jelenleg mindössze 17 százalék mondta, hogy külső ügynökségek szolgáltatásait veszi igénybe. Ha egy vállalat házon belül nem tudja megoldani az ügyfél-kommunikációt, a fizetési megoldások megtervezését vagy az ügyfelek hitelvizsgálatát, az ügynökségi partnerek komoly segítséget adhatnak a fizetési problémák megoldásában.