„Az újranyitás nem azt jelenti, hogy végre rendeződött a HoReCa szektor helyzete, hanem azt, hogy megnyíltak olyan lehetőségek, amelyek eddig tudatosan korlátozva voltak. Az a félelmem, hogy az újranyitásnál csak a költségek fognak megnőni, a bevételek nem jönnek hasonló arányban, tulajdonképpen mostanra beigazolódott - mondta Gerendai Károly a vendéglők, kávézók, kocsmák és társaik újranyitása kapcsán tartott online kerekasztal-beszélgetésen. „A Costes Downtownban jelenleg több a veszteség, mint a bezárás időszakában.”

Gendur András, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének Éttermi- és rendezvény szekció vezetője szerint az idei újranyitás teljesen más, mint a tavalyi, mivel az elmúlt egy évben sokan tönkrementek, illetve elhagyták az iparágat. Jelenleg nagy harc folyik a munkaerő visszaszerzéséért, miközben az élelmiszerárak és a munkabérterhek is nagyon megnőttek. Azok az éttermek szenvedték a legnagyobb csapást a járvány alatt, amelyek a turistaforgalomra alapoztak.

QP | Quality Placement

A lezárások alatt jelentősen megnőtt az áruház azon partnereinek a száma, akik a járványhelyzet miatt átálltak az elviteles szolgáltatásra – mondta Bősze Ákos, a Metro HoReCa üzletfejlesztési vezetője. Tavaly novemberben 11 ezer partner működtetett házhozszállítást, ez viszont januárban visszaesett 9 ezerre, mivel sokan nem tudtak felzárkózni ehhez az üzletághoz. A házhozszállításnak köszönhetően az éttermek üzemeltethették a konyhájukat, megtarthatták a munkaerőt, ezek pedig a mostani újranyitásnál nagy előnyt jelentenek.

A Metro munkatársa szerint a hazai vendéglátósok nem voltak elég felkészültek ahhoz, hogy jelen legyenek az online térben is. Sok Metro-partnernek nem volt honlapja, rendelési felülete, ezért a nagykereskedés digitális szolgáltatásokkal segítette a vendéglátóhely tulajdonosokat. Az elmúlt néhány hónapban a Metro 6000 HoReCa vevőnek segített abban, hogy gyorsan és egyszerűen elkészíthessék éttermük vagy kávézójuk weboldalát.

A vendéglátásban megjelent szakemberhiány miatt most a HoReCa partnerek a kevesebb munkát igénylő, konyhakész és fagyasztott termékeket keresik jobban. Az újranyitással járó jelentős kiadások miatt a menü is egyszerűsödött, a rövidebb étlapok jellemzőbbek.