A jövő év végéig befejeződnek a közlekedés biztonságát javító - nem engedélyköteles - fejlesztések a gyorsforgalmi úthálózaton, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. erre 13,5 milliárd forintot fordít, s ehhez hasonló összeget fordíthat ilyen célokra a Magyar Közút Zrt., a MÁV és a rendőrség is, a GYSEV Zrt. pedig egymilliárd forintot. A közúti balesetek megelőzését célzó fejlesztéseket tartalmazó csomagjának teljes értéke tehát meghaladja az 55 milliárd forintot.

Az előkészített további fejlesztések megvalósításával a felhasznált keretösszeg 72 milliárd forintra nőhet - mondta Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára az ÁAK keddi, projekt indító tájékoztatóján. A beruházásokhoz az Európai Unió 85 százalékos támogatást nyújt. Az ÁAK rendelkezésére álló 13,5 milliárdból egyebek mellett az M3 fővárosi bevezetőjén mintegy 25 kilométeren beton terelőfal és fényvédelem épül az elválasztó sávban. Az akár napi 80 ezres járműforgalomnak kitett szakaszon jelentősen csökken az ütközések és az általuk okozott torlódások kialakulásának kockázata - mondta az államtitkár.

Más területen is lesznek fejlesztések, például a teljes sztrádahálózat legzsúfoltabb elemein változtatható jelzésképű táblákat, forgalomfigyelő kamerákat, meteorológiai érzékelőket és forgalomszámláló hurkokat, a kihajtókban energiaelnyelő csomóponti elemeket telepítenek - sorolta Börzsei Tibor, az ÁAK vezérigazgatója, aki hozzátette, hogy több helyen korszerűsítik a vadvédőrácsokat, javítják a vízelvezetést a különösen télen veszélyes vízátfolyások megelőzése érdekében.

A most kezdődő fejlesztésekhez szorosan kapcsolódik az ÁAK másik, építési engedélyköteles közlekedésbiztonsági beruházásokat tartalmazó tervezési projektje is. Ennek keretében egyebek mellett az M3-as bevezető szakaszának korszerűsítésére, több veszélyes csomópont körforgalommá alakítására, egyes pihenőhelyeken a kamionparkolók számának növelésére készülnek el a tervek várhatóan jövő tavasszal - mondta Börzsei. (Az ÁAK által most elkezdett projekteket majd a Magyar Közút Zrt. viszi tovább, november 1-tőúl ugyanis ez utóbbi cég látja el a sztrádák, közutak fejlesztéséért, fenntartását, míg a jelenlegi ÁAK (amely idővel nevet is vált) a díjszedésért felel). - A teljes közúti és vasúti hálózatokon végrehajtandó beruházások eredménye hamarosan megmutatkozhat a baleseti mutatók javulásában - mondta Völner.
Diószegi József