Márciusban és áprilisban hetekig fogadta az újabb és újabb megrendeléseket a Mabyt.hu Kft. webáruháza, amellett, hogy már tudtak a cseh anyavállalat csődjéről. A bútorok, világítási eszközök és egyéb háztartási cikkek kereskedelmével foglalkozó társaság célja az volt, hogy a megszűnés előtti utolsó hetekben feltornázzák a bevételt, így tudatosan okoztak kárt az előrefizető megrendelőknek - állítja egybehangzóan az online üzlet számos károsultja.

A cégbedőlés eseménysorát nézve valóban megalapozott lehet a gyanú, hogy szándékos csalás történt. Cseh nyelvű dokumentumokból annyi derül ki, hogy az anyacég Exiteria a.s.- nél április 5-én hatósági zárat rendeltek el, s összesen 26 millió korona (több mint 300 millió forint) értékben foglaltak le a vállalatnál eszközöket. A bíróság április 20-án indított fizetésképtelenségi eljárást a társaság ellen.

Szabadrablás? Akit lehetett becsalogattak

A károsultak szerint a Mabytnál már márciusban tudtak az Exiteria pénzügyi összeomlásáról, hiszen van olyan panaszos, aki márciusi kiszállítási határidőre nem kapta meg a rendelt árut. Ennek ellenére április derekáig folyamatosan vették fel a megrendeléseket.

Korábban megírtuk, hogy a webshop április 29-i, minden ügyfél számára kézbesített "búcsúlevelében" azt állította, hogy az utolsó adag áru beérkezése április 11-én történt meg a csőd előtt, amelyből április 29-ig mindenkinek kézbesítették azt, amit lehetett. Ennek ellenére vannak olyanok, akik április első heteire kaptak kiszállítási határidőt, mégsem jutottak hozzá portékájukhoz.

Március 23-án rendeltem tőlük elsősorban a honlapjuk reklámja miatt: ennek a tartalma nagyjából annyi volt: "Ne erőltesse meg magát március 31-ig ingyen emeletre is szállítunk". Ezt a reklámot később meghosszabbították április végéig - magyarázta a Napi.hu-nak az egyik Csongrád megyei károsult.

Mikor beérkezett hozzájuk a pénzem, rám telefonáltak,hogy az általam vásárolt ágykerethez és matrachoz ágyrácsot is rendeljek, mert szerintük anélkül az ágy nem lesz használható. Ezt akkor figyelmességnek véltem, ugyanakkor mégsem rendeltem tőlük rácsot, mert sokallottam az árát - idézte fel.

Beszéltem más, szintén szegedi károsultakkal is, akik hasonló esetekről számoltak be: az egyikük például egy gardróbszekrényt és egy éjjeliszekrényt rendelt, mire felhívták, hogy biztos egy darabot akart-e rendelni, majd rá akarták beszélni arra, hogy vegyen két éjjeliszekrényt, mert a szett "úgy lesz szimmetrikus". Valóban szokatlan akció, hogy egy online áruház vásárlás után még megpróbál "házalni" a vevőinél, ami erősíti a meggyőződésünk, hogy utólag akartak még több pénzt kicsalni az emberektől - fogalmazott a panaszos.

Egy másik károsult szerint is a tízezer forintos vásárlás fölötti díjmentes kiszállítás volt a csali, amelyet előreutalásos fizetéssel lehetett csak elérni. Azért rendeltek tőlük sokan így még áprilisban is, mert nem kellett az áruért elmenni.

Félretájékoztattak, majd felszívódtak

A társaság megszűnéséről tájékoztató április 29-i köremailben arról biztosították a vásárlókat, hogy a magyar cég felszámolása május első hetében indul és arra biztatták őket, hogy tegyék meg a "megfelelő lépéseket" azért, hogy valamikor hozzájuthassanak a pénzükhöz. Ehhez képest a felszámolási eljárás azóta sem indult meg, a Céginfo.hu adatai szerint a társaság továbbra is működik. Eddig annyi történt, hogy a NAV április 27-én végrehajtást rendelt el a Mabyt.hu Kft. ellen, amely június 8-án indult el (ezt a Cégközlönyben csak június 9-én hirdették ki).

A csőd bejelentése előtt a társaság felszámolt minden ügyfél-kommunikációs csatornát: törölték a honlapot, leállították a levelezőrendszert és kikapcsolták a telefonokat. A bejelentés napján nagyon sokan keresték a Mabytot - mindhiába, ám a szegedi károsult albérlője szerint a "gondos előkészületek" korábban megtörténhettek, hiszen ő már április 27-én képtelen volt elérni a boltot telefonon.

A megkárosítottak ugyanakkor időt veszítettek: jóhiszeműen mindenki azt várta hogy becsatlakozhasson a felszámolási eljárásba. Ezzel nem csak a hatósági keresetekkel csúsztak sokan, hanem az úgynevezett chargeback-eljárást is bukták. A szabályok szerint ugyanis az online bankkártyás fizetéseknél a kártyabirtokos a banknál kérheti a tranzakció visszavonását 30 napon belül automatikusan. Ezt a megvezetett fogyasztók nem tudták időben meglépni, ezért a bankoknál rendre elutasították kérelmüket.

Mit léptek eddig a hatóságok?

A "Mabyt károsultak" Facebook-csoport bejegyzései szerint nagyon sokan fordultak az illetékes hatóságokhoz - többen egyaránt megkeresték a rendőrséget, a NAV-ot, a fogyasztóvédelmet és a békéltető testületeket -, ám eddig minden kérelmet elutasítottak, bár néhány ügy még folyamatban van.

Én a rendőrségi feljelentést a Mabyt vezetősége ellen indítottam el, különösen nagy kárt okozó csalás bűncselekménye ügyében - mondta a lapunknak az egyik Veszprém megyei panaszos, akit több mint 600 ezer forinttal rövidítettek meg. Az ügyem még nincs lezárva a rendőrségen, de ott már mondta a nyomozó, hogy több mabytos ügyet már következmények nélkül lezártak - mondta. Szerinte a hatóság elmulasztotta teljes körűen vizsgálni az esetet, hiába érintette rengeteg magánszemély viszonylag nagyobb pénzösszege, a rendőrök egyenként vizsgálták, majd zárták le eléggé hamar az eseteket.

A szegedi károsult valamivel több, mint 123 ezer forintot bukott a webshop miatt, így kisebb kárt okozó csalás megalapozott gyanújával fordult a rendőrséghez. A keresetét rövid időn belül elutasították. A Napi.hu birtokába került végzés szerint: mivel a Mabyt, Prágában bejegyzett anyacégének fizetésképtelensége miatt nem tudta teljesíteni a szállítást, vagy visszautalni a vételárat, az eset nem bűncselekmény, hanem polgári jogügylet, melynek során elsősorban polgári jogi lépéseket kell tenni vele szemben.

A károsult békéltető testülethez is fordult, amely tárgyalást írtak ki, de a Mabyt képviselői nem jelentek meg ott. Mivel a békéltető testületnek nincs inkasszó joga, tehát nem tudja visszaszedni a károsultak pénzét, végül annyit léptek, hogy felszólították a Mabyt.hu-t, hogy 15 napon belül fizesse meg a vissza nem térített összeget.

Hasonló procedúrát már korábban végigvitt az egyik Fejér megyei károsult is, aki  kereste a fogyasztóvédelmi hatóságot, majd az Európai Fogyasztói Központot, ám mindkét helyről elutasították. Utóbbinál ugyanakkor azt ajánlották, hogy forduljon a békéltető testülethez. Ott némi próbálkozás után június 23-án közölték, hogy a rendőrség nem tud foglalkozni az esettel és egy ügyvéd is megerősítette, hogy a kapitányságon nem fogják ezt bűncselekménynek minősíteni.

A békéltető testület viszont kiküldte a vállalat képviselőinek a határozatot, mely szerint meg kell jelenniük a tárgyaláson, mivel eljárás van ellenük. Ezt a levelet ők át sem vették, így nem jelentek meg hiába kaptak felszólítást erre. Ezzel a folyamat megszakadt, bár a testület jelenleg igyekszik még egy magyar elérhetőségű céges ügyintézőt utolérni.

Villámgyors vagyonmenekítés?

A Mabyt.hu Kft.-t hárommillió forint jegyzett tőkével alapította a prágai Exiteria a.s. 2015 júniusában, a cégbíróság 2016 februárjában jegyezte be. A társaság képviselője két cseh személy, Jiri Jurica és Urbánek Dan. Székhelye a törökbálinti DEPO-nál volt. A vállalat tevékenységéről még nem adott le beszámolót.Április végén a társaság honlapján már csak a "A webáruházunk megszüntette működését" szöveg volt olvasható,május 5-re a cég honlapja végleg eltűnt a webről, akárcsak a cseh anyavállalaté. Akkor még föllelhető volt Ambrózai Zsuzsannának, a Mabyt.hu office managerének mobilszáma is, ez szintén nem elérhető már.A beszámolók szerint a cseh anyacég egy nap alatt vitte el a Mabyt autóparkját és irodai felszereléseit, másnapra pedig a magyar leányvállalat működése megszűnt a telephelyen.

Mire sorra kerülnek!

A Veszprém megyei panaszos elmesélte, hogy a NAV végrehajtás kapcsán megkereste a cégbíróságot azzal: mit javasolnak, hogy a hoppon maradt vevők a pénzükhöz juthassanak  Tapasztalata szerint a hivatalnak fogalma sem volt a teljes jogi folyamatról, az ügyintéző nem tudott abban segíteni hogy a végrehajtási eljárás hogyan értelmezhető, s hogy következményeként előbb-utóbb lesz-e felszámolási eljárás vagy sem. Szerinte a cég majd kényszertörléssel fog megszűnni, ha nem teljesíti a beszámolási kötelezettségét - ám azt nem tudta megmondani hogy ebben az esetben a cégbíróság indít-e felszámolási eljárást avagy sem.

Az ügyintéző szerint magánszemélynek nem javallott a felszámolás elindítása, mert annak költsége százezres nagyságrendű és az sem biztos, hogy befogadjak. "Bízzunk benne, hogy egy cég el fogja indítani" - ez volt a végszava.

Tízmillió plusz

A Mabyt-csoport egyik tagja úgy tudja, hogy körülbelül 300-400 ember járt pórul az előreutalásos vásárlás miatt. A beragadt összegekről nyilatkozók nagy része több tízezres veszteségekről számolt be, de vannak olyanok is, akik 400-600 ezer forint körüli összegeket adtak ki fölöslegesen. A közel 80 tagú csoportban megpróbálták összeszámolni, hogy mekkora kiadásuk mehetett veszendőbe: a számláló 10 millió forint felett áll.

Azonban a Mabyt profiljából adódóan kicsi az esélye, hogy olyan összegű vállalati tartozása van ami miatt felszámolást kezdeményeznének ellene, pláne, hogy immár két hónapja senki sem lépett emiatt.

Az adóhatóság ugyanakkor a végrehajtás során elsődlegesen a költségvetést ért károkat igyekszik majd enyhíteni, a fogyasztók követelései csak a prioritási lista legvégén állnak. (Az egyik károsult ugyanakkor nem hivatalos NAV-os forrásból úgy értesült: immár szinte semennyi vagyona nincs a cégnek, így az a hatóságnak sem tud fizetni, lefoglalni pedig alig van mit.)

Árt az egész ágazatnak is

Ma Magyarországon sajnos meg mindig olyan a jogi környezet, hogy viszonylag nagyobb számú magánszemélyt tudatos károkozás miatt több milliós kár érjen, a károk enyhítése pedig kudarcba fulladjon a hatóságok tehetetlensége miatt.

- fakadt ki a veszprémi panaszos

Szerinte hiába ösztönözik az embereket az e-kereskedelem irányába, sajnos amíg ilyen esetek történnek, addig ez inkább gát lesz semmint ösztönző erő.

"Miközben arra buzdítanak mindenkit hogy utaljon nyugodtan mert a világ arrafelé halad, hogy online biztonságosan lehet rendelni cuccokat, mégis ez van. Mélységesen csalódtam az egész online felületen történő rendelésben. Mert senki sem véd meg, R-Go a netes rendelés totálisan megbízhatatlan!" - vonta le a következtetést egy másik károsult.

- Vélemény
A Napi.hu álláspontja szerint nem érdemes ennyire szélsőséges konklúziót levonni az esetből. Az viszont aggályos, hogy eddig egyetlen szakmai szervezet sem tartotta szükségesnek, hogy állást foglaljon a Mabyt ügye kapcsán.