A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Megegyezés közeli állapotba jutott a Bajnai-kormány az Európai Unióval a Malév állami támogatása ügyében 2010 tavaszán, a kormányváltás előtti visszaállamosítás során magas szintű egyeztetések zajlottak arról, milyen feltételekkel vásárolhatják vissza a céget. Az uniós illetékesek akkor hajlandónak mutatkoztak arra, hogy a már befektetett állami pénzeket ne minősítsék tiltott állami támogatásnak, feltéve, hogy a magyar kormány nem folyósít további pénzeket és megkezdi a cég teljes átalakítását. Ezt az értesülést megerősítette Oszkó Péter is.

Az egykori pénzügyminiszter elmondta: az uniós egyeztetések előtt és közben a Fidesz vezetőivel is folyamatos kapcsolatot tartottak és megvitatták a felmerülő lehetőségeket. Az akkor még ellenzékben levő FIdesz vezetői a választásokat követő egyeztetésre is hajlandónak mutatkoztak − ami jó esélyt jelentett volna a megállapodásra és az akkor 45-50 milliárd forintos állami kiadás "legalizálására". A hatalom megszerzése után viszont megszakadtak ezek az egyeztetések és a Bajnai-kormány egykori illetékeseit, így a pénzügyminisztert sem keresték meg ez ügyben. Mivel az Orbán-kormány az elmúlt két évben közel 50 milliárdos Malév-veszteséget "vállalt át", a brüsszeli értékítélet szerint tiltott állami támogatásnak minősített összeg nagysága megközelítheti a 100 milliárd forintot. Ezt kellett volna visszafizetnie a rendre veszteséges nemzeti légitársaságnak.

A Napi Gazdaság értesülései szerint az elmúlt héten magas szintű tárgyalások zajlottak Moszkvában is a Malévról, a kormányzati illetékesek áthidaló hitelről egyeztettek a Vnyesekonombank vezetőivel. A Malévnak eddig már összesen 102 millió euró hitelt folyósító orosz állami bank értesüléseink szerint hajlandónak mutatkozott további pénzügyi segítségre − de a megállapodásra már nem maradt elég idő. Márpedig az oroszoknak is elemi érdekük lett volna a cég életben maradása, hiszen egy csőd esetén nagy valószínűséggel búcsút inthetnek a kihelyezett hitel egy részének vagy egészének.