A Napi Gazdaság pénteki cikke

A bankok hitelezési képessége erős, a likviditási és tőkehelyzetük megfelelő, de kockázatvállalási hajlandóságuk továbbra is alacsony, ami megnehezíti az ügyfelek hitelhez jutását - hangzott el a jegybank 2009 negyedik negyedévét elemző, hitelezési felméréséről tartott tájékoztatón.

A vállalati hiteleknél a bankok tovább szigorítottak a feltételeken, és a következő félévben sem várható semmilyen enyhülés.

A válaszadási arány alapján egyébként a kamatok és jutalékok terén vannak és várhatóak jelentősebb mozgások, a válaszadók nettó 44 százaléka jelezte a kockázatos ügyfeleken lévő prémium szigorítását.

Miközben a válság előtt a túlzott kockázatvállalás volt a jellemző, a pénzintézetek jelenleg annyi rizikót sem vállalnak, amennyi indokolt lenne - emelte ki Nagy Márton, a pénzügyi stabilitási szakterület helyettes vezetője.

Mint a jelentésben rögzítik: a bankok a jó hitelképességű, erősen szelektált ügyfelek szűk körének kívánnak hitelezni és a nem ár jellegű tényezők (például fedezettségi szint, elvárt önerő) szinten tartása mellett hajlandóak az ár jellegű tényezőkön enyhíteni.

A részletesebb adatokból látszik, hogy a bankoknál már felmerült (a válság óta először) a piaci részesedés bővítésének igénye. A kihelyezni kívánt hitel mennyiségi növelését nettó értelemben a válaszadók közel 70 százaléka jelezte a kis- és mikrovállalatok esetében, míg 60 százaléka a nagy- és közepes vállalatoknál. A legjobb hitelképességű ügyfelekért így érthető módon egyre élesebb a verseny.

A vállalati hitelekkel és a lakosság fogyasztási kölcsöneivel (ahol szintén meglehetősen szigorúak a bankok) szemben a háztartási lakáscélú jelzáloghiteleknél már látszik az enyhülés.

Már hat-hét bank kínál kiemelten forintlakáshitel-terméket, ami jól mutatja a piac feléledését - hangsúlyozta Nagy Márton, a pénzügyi stabilitási szakterület helyettes vezetője.

Javíthat a helyzeten, hogy a bankok adóssegítő programjai meglehetősen sikeresek lettek.

A háztartási hitelállomány átlagosan 2-5 százalékát strukturálták át, amivel 80-90 százalékos arányban sikerült az újbóli fizetési késedelembe esést elkerülni.
QP | Quality Placement