Lapunk egyik olvasója hívta fel a figyelmet, hogy az online fórumokon tömegével érkeznek a panaszok, hogy a megszokott néhány nap helyett hetekig nem mozdulnak a csomagok a ferihegyi NPKK-ban. Többen küldeményazonosító alapján igazolják, hogy a nyomkövető rendszer szerint a külföldről bejövő csomagok csak érkeztetve vannak, ám hetekig állnak feldolgozatlanul.

Az Index kapcsolódó fórumán az egyik felhasználó azt írta, küldeménye 2021. 03. 02. óta a Kicserélő központban volt, míg 25-én végül megkapta, vagyis az 23 napon át állt csak belföldön. A prohardver.hu fórumán számos hozzászóló rögzíti, hogy 10-20 napon át nem mozdulnak a küldeményeik a központból. Olvasónk szerint Ilyenfajta akadozás egyáltalán nem volt tapasztalható a közelmúltban, ez az állapot kifejezetten március utolsó heteiben vált súlyossá. A panaszok alapján úgy tűnik, nem csak a távol-keleti, hanem EU-n belülről érkezett, vámkezelést nem igénylő csomagok is sokáig parkolhatnak a központban.

Bár a Magyar Posta korábbi közleményében figyelmeztetett, hogy a mindennapi életet érintő korlátozások kiterjedhetnek az országok közötti légi-, vasúti- és közúti forgalomra is, melyek miatt a postai küldemények eljuttatása is nehézkesebbé vált. Elsősorban a légi közlekedésben előforduló korlátozásokkal indokolták a hosszabb az átfutási időt. Ám arról nem volt tájékoztatás, hogy a már beérkezett küldemények miért nem jutnak el hosszú ideig a címzettekig.

Miért késlekedik a kézbesítés?

Megkérdeztük a Magyar Posta sajtóosztályát a kialakult helyzetről, a következőt válaszolták:

"Tapasztalataink szerint a pandémiás helyzet miatt a külföldről rendelt küldemények beáramlása még mindig hektikus, van, hogy alig érkezik küldemény, és van, amikor dömpingszerűen özönlik be. Az utóbbi hetekben érzékelhető fennakadások oka a kínai holdújév több napos, hetes megünneplése, amely miatt a feladó webshopoknál feltorlódnak a küldemények, hogy aztán nagy tömegben érkezzenek az ünnepeket követően. Ezek feldolgozása folyamatos, 1-2 hét alatt megtörténik a kézbesítés. Abban az esetben, ha az adott küldeményt valamilyen oknál fogva a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámeljárás alá vonta, további időt igényel az eljárás lefolytatása" - írták.

Megjegyezték, hogy a posta munkatársait is érinti a járvány, de a működés zavartalan, folyamatos a beérkező nemzetközi küldeményforgalom feldolgozása, munkatársaik mindent megtesznek azért, hogy a küldemények a lehető leggyorsabban eljussanak a címzetthez. Arra ugyanakkor nem tértek ki, hogy a társaságnál mekkora a koronavírusos betegek, illetve a karanténban lévők száma.

Pfeifer Tamás, a Postai Munkavállalók Érdekvédelmi Szakszervezetének (POMÉSZ) elnöke lapunknak elismerte, hogy kapacitáshiány van az állami vállalatnál, az erőforrások csúcsra vannak járatva, mivel gyakorlatilag a karácsonyi időszakhoz hasonló nagyságú manapság a küldeményforgalom.

Indoklása szerint a nemzetközi forgalomban egyébként is csúszások vannak - például nemrég a Szuezi-csatornán történt fennakadás miatt - a jelenlegi helyzetben bel-, és külföldön egyaránt hatalmas mennyiségben torlódnak fel az online megrendelt küldemények, ez pedig nem csak a postánál, hanem minden csomagküldéssel foglalkozó szolgáltatónál jelentős gondokat okoz. Hogy pontosan milyen üzemeltetési problémák álltak elő, arról a munkáltató helyett nem kívánt nyilatkozni.

Pfeifer szerint számos kollégája jelezte, hogy megbetegedett vagy hatósági karanténba került, így a járvány a cég létszám-ellátottságra is kihathat és gondot okozhat bizonyos területeken. Elmondta azonban, hogy rálátása és pontos adatai nincsenek a cégnél kialakult járványhelyzetről. A szakszervezetek kérték a közvetlen ügyfélforgalomban lévő dolgozók soron kívüli beoltását, de megkeresésükre válasz még nem érkezett.

A kereskedők nem panaszkodnak

Madar Norbert, a számos webáruházzal kapcsolatban álló GKI Digital vezető tanácsadója lapunknak azt mondta: eddig még egyik kereskedő sem értesítette őket, hogy a külföldről érkező csomagok elakadtak volna a Magyar Postánál. Némileg árnyalja a képet az is, hogy nagyságrendekkel kevesebb csomag érkezik Kínából: a járvány előtti szinthez képest 10-20 százalék közötti lehet a visszaesés. Csökkent az EU-n belüli csomagforgalom is, ami ugyanakkor egy pici szegmens a hazai e-kereskedelemben.

A külföldi csomagvolumen nagyrészt - 70-80 százalékban - EU-n kívüli harmadik országokból, azon belül is főként Ázsiából érkezik - magyarázta Madar Norbert.