Elméletileg a költségvetési szervezeteknél felmerülő azonos és nagy mennyiségű beszerzési igények kielégítésére hozták létre az úgynevezett központosított közbeszerzéseket, ezek előnye, hogy a nagy mennyiség miatt jelentős árengedményt lehet elérni az egymással versenyző cégek által. Az Orbán-kormányok alatt azonban egyre több beszerzési területre terjesztették ki az egyre magasabb keretösszegű központosított közbeszerzéseket, amelyek nem éppen az ajánlattevők közti versenyről és az olcsóságukról híresültek el.

Versenykorlátozó gigatenderek

QP | Quality Placement

Állami kommunikáció, közbeszerzési tanácsadás, kórházi takarítás, szervezetfejlesztés, munkaerő-közvetítés, vagyonvédelem - az állam mind több ágazatban írt ki hatalmas központi tendereket a közelmúltban. Ezeken a kisebb magyar cégek nem tudnak elindulni, legjobb esetben is csak a kiválasztottak alvállalkozói lehetnek - írja cikkében a Telex.

Az említett nagy központi közbeszerzésekre csak

  • 2-3 szereplő képes jelentkezni,
  • abból is kizárnak 1-2 indulót,
  • és végül az intézmények jellemzően 1-2 központilag kiválasztott mamutcég közül választhatnak az adott feladat ellátására.

Betonoznak

A központilag kiválasztott cégekkel kell a több száz költségvetési szervnek az adott munkára, szállításra szerződést kötni.

A lap forrásai úgy vélik, hogy az elmúlt években tapasztalható nagymértékű kiszervezés fő célja az, hogy a jelenlegi bizalmi üzleti kör egy esetleges politikai változás után is be legyen biztosítva, több tíz- vagy százmilliárdos szerződésekkel rendelkezzen.

Az Orbán-kormányok alatt a központosított közbeszerzéseket lebonyolító szervek is többen lettek, a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) mellett megjelent nagy beszerzőként két, Rogán Antal által felügyelt szervezet is: a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) és a Digitális Kormányzati Ügynökség Zrt. (Az egészségügyi közbeszerzéseket - mindig a költséghatékonyságra hivatkozva - előbb a KEF-től áttették az Állami Egészségügyi Ellátó Központhoz, majd onnét ismét vissza a KEF-hez.)

Döbbenetes központosítás

Az NKOH most egy újabb, meglepő területet kontrollálhat - írja a Telex. A kormányzati szervek szervezetfejlesztési, toborzási, munkaerő-kölcsönzési feladataira írhatott ki központosított közbeszerzést, évi nettó 30 milliárd forint keretösszegben. Az eljárásra csak két ajánlat érkezett: az egyiket közös ajánlattevőként a p2m Consulting Kft. és a p2m Informatika Kft. nyújtotta be, a másikat a Consact Kft. - az utóbbinak érvénytelen lett az ajánlata.

A p2m Informatika Kft. Szabad Tamás cége, 2 fő munkavállalója van az Opten szerint, 2019-es forgalma 124 millió forint volt, a szintén 2 főt alkalmazó p2m Consulting Kft. Patonai Ágnes és Szabad Tamás cége, 2019-ben 69 millió forint volt a forgalma. Szabad Tamás korábban a kormányzati kommunikációs milliárdokat elköltő Balásy Gyula Lounge nevű cégében volt beltag. Az ajánlattevők referenciafeltételeinek igazolásában a Teqtos Kft. segített, ennek a cégnek már jóval nagyobb az árbevétele.

Az állam központosítja a megfelelőségi tanácsadást is, aminek a fő feladata a korrupció megelőzése és kiszűrése, a whistleblowing bejelentőrendszer működtetése, vagyis az adott szervezet egyfajta „élő lelkiismeretének” a kialakítása. Január 1-jétől minden 1,2 milliárd forint feletti árbevételű állami cégnél kötelező ilyen tanácsadó alkalmazása, és ha ezt nem saját dolgozóval oldják meg, akkor csak az NKOH-n keresztül, az általa egyedüli nyertesként kihozott cég láthatja el ezt a feladatot.