- Mennyire érinti a válság az ásványvízpiacot?

- Magyarországon a valódi viszonyokhoz képest talán kissé rosszabb képet festenek a válságról, ám a hosszú távú beruházásaink szempontjából természetesen mi is óvatosabb, takarékosabb üzletpolitikára szorítkoztunk. A kialakult helyzettől függetlenül a takarékosságot már tervbe vettük, mert az ásványvízpiacot jelenleg a korábbinál is nagyobb versenyfutás jellemzi.


- A Szentkirályi évek óta erős exporttermék, ez ad alapot arra, hogy társaságuk nemzetközi vállalkozássá alakulhasson?

- Igen. Jelenleg Magyarországon kívül Közép-Európában, az arab térségben és Amerikában vannak érdekeltségeink. Külföldre egyelőre még csak exportálunk, de a közeljövőben valóban nemzetközi márkát akarunk teremteni. A terjeszkedést elsősorban zöldmezős beruházásokkal és meglévő, helyi vállalkozások felvásárlásával tervezzük megvalósítani. Erre azért van szükség, mert az ásványvíziparban egyáltalán nem jellemző a nagy távolságú szállítmányozás. Világviszonylatban csupán a termékek három százaléka utazik. Nyugat-Európában viszont a zöldmezős beruházások tekintetében is jók a kilátásaink.


- Mi biztosítja a külföldi vállalkozásokkal szembeni versenyelőnyt?

- Egyértelműen a kivételes természeti adottságokból fakadó magas minőség. Versenytársainkkal szemben ugyanis óriási előny, hogy a Kárpát-medence elsőrangú vízgyűjtő terület. Épp ezért mindenképpen érezhető lesz a külföldi leányvállalatok termékei között a különbség. A Szentkirályi márka (a Magyarországon előállított vizek) képviseli majd a prémium kategóriát. A helyben gyártott termékek pedig egyfajta "b" márkaként kerülnek a polcra. (Egyébként Magyarországon is van "b" márkánk, az Emese ásványvíz, de ezt teljesen más forrásból nyerjük.)


- Milyen fejlesztéseket terveznek a közeljövőben?

- Technológiai szempontból a további kútfúrás, illetve egy üzemcsarnok építése a soron következő feladat. Víztisztító berendezésekre az említett okok miatt nincs szükségünk, a töltési technológiára irányuló fejlesztések már megvannak, hiszen tavaly adtuk át Közép-Európa legjobb ásványvízüzemét Szentkirályon. A közeljövőben viszont óriási hangsúlyt kell helyeznünk a márka további népszerűsítésére, ugyanis minél több prémium minőségű termékkel jelenünk meg, annál jobb pozíciókat érhetünk el nemzetközi viszonylatban is. Nagyon sok szállodával van exkluzív szerződésünk. Támogatói szerződést kötöttünk a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetséggel, és kapcsolatban állunk egy bébiitalokat gyártó céggel is, valamint decemberben bevezettük az ásványvízalapú kozmetikumainkat és testápolóinkat. Emellett egy logisztikai központ felállítása lenne a cél, de egyelőre nem kaptunk hozzá pályázati pénzt.


- Milyen a hitelkitettségük?

- Nem vagyunk eladósodott cég, és nem vagyunk hitelfelvételi kényszerben sem. Sőt előnyös helyzetben vagyunk, mert annak ellenére, hogy kis- és középvállalkozásnak számítunk, egy évre előre pontosan tudjuk, hogy mennyi árut adunk el. Ez a mostani, válsággal terhelt gazdaságban óriási előny, így a nemzetközi lehetőségeket tekintve is jók az esélyeink. A magyarországi vállalkozások között egyértelműen piacvezetőnek számítunk. A hazai piac teljes ásványvízfogyasztása ugyanis a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács adatai szerint jelenleg egymilliárd liter évente. Ezen a pályán a Szentkirályi évek óta tartja piacvezető pozícióját, ami biztonságos, tervezhető jövőképet jelent még a mostani helyzetben is.

A Szentkirályi ásványvizek palackozása és forgalmazása 1993-ban kezdődött a Vitapress Kft.-n keresztül. A Szentkirályi Ásványvíz Kft. 2003-ban jött létre, akkor még csak 0,3 százalékos piaci részesedése volt a hazai piacon, majd 2005 első negyedében a szénsavmentes kategóriában vezető lett. A cégnél jelenleg egy 1,5 milliárd forint értékű beruházás folyik, amely a minőség megőrzésére és a kapacitás bővítésére irányul.

QP | Quality Placement