Nem igaz, hogy a légiirányítók kevesellték a 15 százalékos béremelést, béremelésről ugyanis valójában nem volt szó – mondta a 24.hu magát „névtelen iparági forrásként” azonosító informátora. A légiirányítók átlagosan 30, de akár 40 százalékot is elérő jövedelemcsökkenést szenvedtek el január óta, és ezt a három évre szóló tizenöt százalékos béremelés messze nem kompenzálná.

Egy kezdő kezdő légiirányító esetében a 40 százalék mínusz úgy néz ki, hogy az alapbér bruttó 830 ezer forint körül van, erre jön 20 százalék műszakpótlék átalány, de január óta nem kap (senki) jelenléti bónuszt, ami 395 ezer forint. A durva jövedelemcsökkenés végeredményben az elhúzódó bértárgyalások következménye: a régi megállapodások lejártak és nem léptek helyükbe újak.

A hírportál kérdezte a munkáltató HungaroControl Zrt.-től, hogy valóban ilyen mértékben zuhant-e a légiirányítók jövedelme, illetve korrekt-e ezzel szembe állítani a következő három évben évi ötszázalékos béremelési javaslatot, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz a felvetéseinkre.

Ami a megrekedt bértárgyalásokat illeti, a szakszervezet maximális követelése a 2019-es fizetésük reálértékének szinten tartása volt, de valójában végig a reálérték-csökkenés mértékéről egyezkedtek. A három éve húzódó bértárgyalás és a kollektív munkaügyi vita lezárása érdekében a szakszervezet utolsó javaslata a 2019-es jövedelem ötszázalékos csökkentése volt reálértéken – érzékeltette az informátor, hogy reálbér-növekedés helyett az érdekképviselet belement volna reálbércsökkentésbe is.