Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Immár elmondható, hogy beérett a gyümölcse annak, hogy a Lidl a hazai borászatok helyzetbe hozására, a magyar borok népszerűsítésére fókuszál. Újabb mérföldkő, hogy a diszkontlánc több mint 30,1 millió palack magyar bort értékesített itthon és külföldön összesen, amely mintegy ötszöröse a 2014-es mennyiségnek. Ebből a hazai áruházakban 14,5 millió palack magyar bor fogyott, ami 10 százalékkal magasabb 2020-hoz képest.

A rekorderedmények tükrében lapunk arra volt kíváncsi, hogyan változtak a magyarok borfogyasztási szokásai. Tőzsér Judit elmondta, hogy a hazai vásárlók továbbra is elsősorban a magyar borokat részesítik előnyben, így ezek nagyon keresettek a boltokban is. Ennek megfelelően a Lidl jelentős részben a kiváló magyar hazai borrégiókra épít választékának kialakítása során: állandó és időszakos kínálatában a vásárlók immár mind a 7 hazai borrégió 22 borvidékének italaiból válogathatnak.

Nyugat-európai társaikhoz képest ugyan továbbra is árérzékenyek a hazai fogyasztók, a vásárlás során az ár mellett ma már több tényező dönt. Egyre inkább meghatározó a bor származási helye és a borvidék, de fontos szempont a borfajta és az adott márka/borászat is, valamint azok ismertsége. A piac a friss, gyümölcsös borok, rozék és a buborékos borok felé mozdult el, ami sok fiatal számára vonzó lehet. Töretlen az érdeklődés a tradicionális borok iránt: az Egri Bikavér, a Tokaji Furmint és az Irsai Olivér továbbra is a legnépszerűbb fajták közé tartoznak.

Feltört a prémiumkategória, de az olcsó bor is lehet kiváló

Tőzsér szerint a borfogyasztás széles célcsoportok számára vonzó, ezért a Lidl eredményei nagyban köszönhetőek annak is, hogy a széles szortimentben mindenki megtalálja az alkalomhoz és ízléséhez illő nedűt, legyen szó adott borvidékről vagy szőlőfajtáról. Fontos, hogy a borválaszték évente többször megújul, és az adott szezonban az újdonságok, az új trendeknek, fogyasztói igényeknek megfelelő borok kerülnek be a szortimentbe. A Lidl áruházaiban elérhető borkínálat – néhány kisebb alapterületű üzlet kivételével - országosan egységes.

Az árérzékeny fogyasztói kategóriát választók köre stagnál, viszont pár éve megfigyelhető a magasabban jegyzet, ismertebb borászatok irányába történő elmozdulás, amit mi sem mutat jobban, mint hogy a vásárlók gyakrabban választják a magasabb minőségű, kiváló ár-érték arányú borokat a Lidl polcairól - magyarázta a kommunikációs vezető.

Ám kontextusában nézve az alacsonyabb árkategóriájú bor is lehet kiváló minőségű, hiszen a vállalat a kiválasztás, a tesztelés és minősítés hosszú folyamatai során arra törekszik, hogy az adott kategóriában a legjobb bort kínálja. „Fontos, hogy a bor harmonikus, egyensúlyos, fajtajelleges legyen és mutassa be szépen az adott szőlőfajtát és a termőhelyet”. Már a kispénzűek is kedvező áron juthatnak a hazai neves borászatok tételeihez, és nem kell sokkal mélyebben a pénztárcába nyúlni ahhoz, hogy egy-egy többszörösen díjazott kiváló bort kóstolhassunk.

A bor nem szezonális termék, mivel egész évben népszerű. A forgalmat nézve, természetesen az ünnepi időszakban a pezsgő és a drágább árkategóriájú, míg a nyári melegebb időszakokban főként a fehér és a rosé borok keresettebb a vásárlók körében.

A Lidl az évek során egyedülálló, kiváló minőségű, elérhető árú borkínálatot alakított ki. A vállalat kiemelten fontosnak tartja a magyar beszállítóktól származó kínálat folyamatos bővítését, míg az import borok csak a borválaszték töredékét teszik ki. Az áruházlánc tematikus hetein megtalálhatóak a kínálatban a külföldi nedűk is, melyek között az eredetet tekintve jellemzően az olasz, a francia és a spanyol borok dominálnak – sorolta a kommunikációs vezető.

Rekord a külpiacokon is – újabb esély a magyar boroknak

Újabb csúcshoz érkezett a Lidl Magyarország borexportja is. A 2021-ben bonyolított kivitel értéke immár elérte a 7,8 milliárd forintot, amely rendkívül dinamikus bővülést jelent, ugyanis az elmúlt két év alatt közel 56 százalékkal nőtt az eladott italok értéke. Így mostanra a teljes magyar palackos borexport 36 százalékát a vállalat bonyolította és ezzel továbbra is megőrizte Magyarország legnagyobb borexportőri címét.

Mindebből Európa szerte 15 országba 184 féle hazai bort exportált, amelyek közül a legnagyobb felvevőpiacot az Egyesült Királyság jelentette, és az országba irányuló palackos borexport több, mint 90 százaléka Lidl Magyarországhoz köthető. Mindemellett Csehország, Németország és Lengyelország tartozik még a vállalat top felvevő piacai közé.

A Lidl a saját, egész Európát átszövő hálózatán keresztül juttatja el a magyar termelők borait a külpiacokra. A vállalat a nagyobb, nevesebb hazai borászatok mellett kisebb családi és kézműves pincészetekkel is együttműködik, így olyan borokat is képes a külföldi közönség elé tárni, amelyek támogatása nélkül aligha tudnának bemutatkozni. A vállalat az évek során olyan rendszert épített ki, ahol a megbízható háttérrel rendelkező kisebb beszállítóknak is valós esélye van arra, hogy kis árumennyiséggel is megjelenjen az áruházlánc időszakos kínálatában.

Cikkünk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta.