Nagyon belehúzott az év elején a magyar gazdaság, a GDP éves összevetésben 8,2 százalékkal nőtt. A kiugró teljesítményben főszerepet kapott a fogyasztás, a statisztikában végső fogyasztásként szereplő tétel, amely a 8,2 százalékos bővülésből 7 százalékpontot mondhatott magáénak. A végső fogyasztás magában foglalja a háztartások fogyasztását, amely 11,6 százalékkal nőtt éves összevetésben, ez pedig nagyban köszönhető a kiskereskedelemnek. A szektor legnagyobb szereplői közé tartoznak a főként élelmiszereket forgalmazó nagy üzletláncok, köztük a magyar piacra 2004-ben belépő Lidl, amely ma már több mint 190 üzletet működtet Magyarország-szerte és már második éve vezeti a boltláncok toplistáját.

A Trade Magazin által évek óta rendszeresen összeállított rangsorban a Lidl 2017-ben még a hatodik helyen állt, majd fokozatosan egyre feljebb került. 2020-ban átvette a listavezető szerepet, amelyet 2021-ben megtartott, a Trade Magazin becslése szerint a Lidl bruttó forgalma tavaly ugyanis 921,8 milliárd forintot tett ki.

Sokkal több embernek ad munkát

A fenti két adat ott kapcsolódik össze, hogy a Lidl magyarországi jelenléte alatt egyre nagyobb mértékben ágyazódik be a magyar gazdaságba, azaz szerepet vállal a fejlődésben, számtalan területen. Az egyik ilyen fontos pillér, hogy rengeteg embernek ad munkát a társaság. 2022 tavaszán több mint 8500 fő dolgozott a társaságnál, ami duplája a 2017-es létszámnak. A boltlánc egyik legfontosabb célja, hogy hosszú távú perspektívát biztosítson a dolgozóinak, az elmúlt években - leszámítva a koronavírus-járvány időszakát - a magyarországi kiskereskedelemben kialakult munkaerőhiányos helyzetben ez nehéz feladat volt, a Lidl ezért évente rendre jelentős béremelést és juttatási csomagokat biztosított munkavállalóinak. A 2022-es évet megelőző három évben összesen 20 milliárd forintot fordított bérfejlesztésre.

Meghatározó szerepe a borfronton is

A Lidl a magyar borágazatnak is az egyik legfontosabb partnere, nemzetközi hálózatában egyre több magyar termék kapott helyet az utóbbi években, mindezeknek köszönhetően a boltlánc tovább erősítette Magyarország legnagyobb borexportőri címét. A számok magukért beszélnek, a társaság a múlt évben több mint 30 millió magyar palackos bort értékesített a magyarországi és külföldi üzleteiben, ami napi átlagban több mint 82 ezer üveg eladását jelentette. A borexport jelentőségét mutatja, hogy a Lidl segítségével külföldön eladott magyar borokból származó bevétel 7,8 milliárd forintot tett ki, ami a teljes magyar borexport 36 százalékát adja. Másképp: a külföldi forgalom harmadát a valamelyik határon túli Lidl-áruház polcáról vették le a vásárlók.

A fenti forgalombővülésről, létszámemelkedésről és bérezésről szóló adatok beszédesek, de a Lidl lassan két évtizedes magyarországi jelenlétével az úgynevezett multiplikátor-hatást igyekszik minél jobban kihasználni. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a társaság tevékenysége minél jobban összefonódjon a magyar gazdaság fejlődésével. Vagyis a fő fókusz a bolti értékesítésen van, de a mögötte álló rendszer bővítése kiemelt cél.

Azaz a vállalat folyamatosan keresi azokat a lehetőségeket, hogy minél több magyar beszállító legyen a partnerei között. Ezáltal a társaság nemcsak az ott dolgozó több mint 8500 embernek ad munkát, hanem áttételesen sokkal többnek, akik a partnervállalatoknál kapnak munkát. Az áruházlánc beszállítói között megtalálhatóak a legnagyobb hazai élelmiszeripari vállalatok mellett a kisebb cégek is. A boltlánc a magyar termékek arányának növelése, valamint a beszállítók fejlődése érdekében indította el kilenc évvel ezelőtt a Lidl a magyar beszállítókért programot, amit 2016-ban a Lidl Beszállítói Akadémia követett, 2020-ban pedig a Lidl Akadémia Plusz egy többlépcsős edukációs program, hogy a kiskereskedelembe “tartó” vállalkozások tanácsokat, javaslatokat kapjanak ahhoz, hogyan lehetnek a Lidl beszállítói, amivel pedig hosszú távra megalapozhatják vállalkozásuk fejlődését. Ma már 469 magyar vállalkozással áll kapcsolatban a vállalat. A magyar cégeknek az együttműködés külföldi lehetőséget is jelent.

A Lidl nemcsak a magyarországi boltjaiban, hanem a nemzetközi hálózatának köszönhetően exportpiacot is biztosít a megfelelő termékeket beszállító magyar partnereinek. Számokban a következő a helyzet: míg 2013-ban 36 magyar forgalmazó termékei jutottak el 9 “Lidl-országba”, 2021-re már jóval komolyabb számok jellemezték ezt a területet, ugyanis 170 beszállító több mint 700 termékével volt jelen 28 ország Lidl-áruházaiban.

Összességében ahogy eddig, a jövőben is a Lidl kiemelt figyelmet fordít a teljes “láncra”, azaz a bevételi adatok alapján piacvezető kiskereskedelmi hálózatként még komolyabb szerepre törekszik mind a fogyasztás élénkítésében, mind a beszállítói kör bővítésében, végső soron pedig a cél, hogy a magyar termékek aránya még tovább növekedjen mind a magyar, mind a külföldi Lidl-boltokban. 

Cikkünk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta.