Mintegy két és félmilliárd forint értékű deviza sorsa ismeretlen. Ennyit pénzt utalt át ugyanis - állítólag - a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) magyar és külföldi utazási irodáknak, vagyis a pórul járt utasoknak. Ez az összeg a le nem utazott Malév-jegyek árának töredéke, egészen pontosan 11,4 millió dollár.

A IATA számláján a magyar nemzeti légitársaság 2012. februári csődjét követően 15,8 millió dollárt zároltak. Ennyit utaltak át az utazási irodák a Malév jegyek értékesítésekor - de a csőd miatt ezeket a jegyeket az utasok már nem tudták felhasználni illetve leutazni. Az IATA ezt követően évekig nem utalta vissza ezt az összeget, mondván, hogy a pórul járt utasokon kívül többen igényt tartanak erre az összegre.

A Malév Zrt. csődjét követően a befagyasztott számlán levő összegre igényt jelentettek be az magyar és külföldi utazási irodák, amelyek az utasok nevében is léptek fel. A pertársaságban 184 utazási iroda vett részt, ezeket a 2018. őszén született bírósági döntést követően kártalanítják - mégpedig 72 százalékban. A pertársaságban nem érintett irodákra ez a kártalanítás nem vonatkozott - legalábbis ez derült ki az amszterdami bíróság ítéletéből.

A kifizetés tervezett időpontja 2018. december vége volt, de az érintett irodák addig egy forintot sem kaptak. A Napi.hu által megkérdezett cégek - köztük a legjelentősebb repülőjegy-értékesítő utazási irodák - ugyanis egyértelműen állítják: nem kaptak utalást az IATA-tól. Márpedig a nemzetközi szervezet azt állítja, hogy már kifizették a perben megítélt összeget. Az IATA kommunikációs osztályától kapott két e-mail is megerősítette ezt, sőt ezekben azt is állították, hogy a pertársaságon kívüli irodák számára is igyekeznek megoldást találni arra, hogy az utasok pénzükhöz jussanak.

Az elhúzódó per egyik nem elhanyagolható mellékszereplője volt az orosz fejlesztési bank. A Vnyesekonombank ugyanis a Malév egyik nagy hitelezője volt. A csőd bekövetkezte idején 126,5 millió eurós követelése volt, amelyet megpróbált érvényesíteni a Malév utasok befizetett pénzéből is. Ez a próbálkozásuk azonban nem járt sikerrel. A kérdés azonban továbbra is nyitott: hol vannak most a kártérítés milliárdjai?