– Napra pontosan 33 évvel ezelőtt, 43 forintos Big Mackel nyitott meg az első magyarországi McDonald’s étterem Budapest belvárosában. A rendszerváltás előtti utolsó évben egy új jövő ígéretét is hozta ez a nyitás. Három évtizeddel később a „Jövő Élménye” koncepcióval hirdeti a fejlesztéseket a vállalat. Mit jelent a „Jövő Élménye” 2021-ben, és miért volt szükség az új koncepció bevezetésére? 

– Egy világmárka számára fontos, hogy időről-időre meg tudjon újulni, igazodva ezzel a folyamatosan változó világhoz és fogyasztói trendekhez. Ez azt is jelenti, hogy a nehéz időszakokból is tanulni kell, a kihívások között is meg kell látni a lehetőségeket. A „Jövő Élménye” koncepciót olyan jövőbe mutató igények és elvárások hívták életre, amelyek gyökeresen megváltoztatják a Mekizés élményét, egyúttal modernizálják a McDonald’s márkát. A „Jövő Élménye” éttermekben a vendégek az igényüknek és elképzelésüknek leginkább megfelelő módon rendelhetik meg, fizethetik ki, kaphatják meg és fogyaszthatják el a termékeinket. Ez az átalakulás a digitalizációra épül, azonban nem csak a technológiát, vagy a kiszolgálási folyamatot érinti, hanem kiterjed az étterem által nyújtott komplex élmény minden elemére, így az éttermek külső és belső környezetére, megjelenésre is. 

– A járványhelyzet súlyosan érinti a gazdaság szereplőit, az étteremhálózat mégis éppen most elérkezettnek az időt a fejlesztésekre. Mi áll ennek a hátterében, hogyan tervezik a jövőt? 

– Egy ilyen összetett átalakítási folyamat nagyon komoly erőforrásokat igényel, amire hosszú ideig nem volt lehetőségünk. Az áttörést a 2019-ben lezajlott tulajdonosváltás hozta el, amikor a hazai hálózat irányítását 100%-ban hazai tulajdonos, a Progress Étteremhálózat Kft. vette át a McDonald’s Corporation Developmental Licensee partnereként. Még abban az évben meghirdettük új növekedési stratégiánkat, a Progress 33-at. Ennek keretében a hálózatunk dinamikus fejlesztésébe kezdtünk, és a járványhelyzetben is folytatva fejlesztéseinket, már a tavalyi évben fontos mérföldkövekig jutottunk el.

Égi Zsolt
Égi Zsolt a hazai McDonald’s ügyvezető igazgatója.
Kép: McDonald's

Bevezettünk egy új értékesítési csatornát, a kiszállítást. Nyitottunk 4 új autós éttermet, és belekezdtünk a teljes rendszerünket érintő étterem átalakításokba is. Az éttermeink egyharmada már most a „Jövő Élményét” kínálja. Két év alatt az összes éttermünket megújítjuk a „Jövő Élménye” koncepció alapján, és számos ponton új egységeket is létesítünk.  A járványhelyzet sok munkahelyet sodort el, ezért az is fontos szempont, hogy az általunk tervezett fejlesztés, bővülés új munkahelyek létrehozásával is együtt jár. Terveink szerint 3 éves programunk végére 10 ezer embernek adunk majd munkát.

– Mit jelent konkrétan a vendégek számára a „Jövő Élménye” (Experience of the future / EOTF) koncepció? 

– A vendégek számára a legszembetűnőbb változást az érintőképernyős rendelésfelvevő egységek, az úgynevezett kioszkok jelentik, ahol a vendégek le tudják adni a rendelésüket. Ezzel kapcsolatban két fontos dolgot érdemes rögtön megjegyezni. Az egyik, hogy nem szűnnek meg a hagyományos kasszák sem, így ha valaki továbbra is ott szeretne rendelni, természetesen erre is van lehetősége. A másik, hogy az innováció és a digitális fejlesztés fontos, de nem pótolhatja és ezért nem is váltja ki a kiszolgálás személyes jellegét. A munkatársaink jelenléte, személyes kapcsolata a vendégekkel fontos eleme maradt a kiszolgálásunknak, amely a „Jövő Élményét” alapjaiban határozza meg. Annyira így van ez, hogy ennek érdekében egy új pozíciót is létrehoztunk. A Vendégélmény Menedzser feladata gondoskodni a vendégek kényelméről, köszönteni őket, megismertetni velük az új eszközöket, és segíteni nekik az új folyamatok követésében.

Kép: McDonald's

A digitalizáció abban segít, hogy a vendégeknek még nagyobb kényelmet, még több választási lehetőséget biztosítsunk, munkatársainknak pedig több ideje legyen a vendégekkel foglalkozni, beszélgetni velük, gondoskodni a kényelmükről a kiszolgálást követően is.

Ennek érdekében a „Jövő Élménye” éttermekben bevezettük a „table service-t”, azaz a vendégek választhatják az asztalnál történő kiszolgálást is. Fizetni is többféleképpen lehet, a Kioszkoknál bankkártyával vagy Szépkártyával, a kasszáknál pedig emellett készpénzt is elfogadunk. A kioszkoknál történő bankkártyás fizetés már a későbbi internetes, vagy mobiltelefonon történő fizetést készíti elő.

Az ételek tekintetében is van változás. A kioszkon egyes termékek összetevői személyre szabhatók. Az új konyhatechnológiának köszönhetően minden ételt kizárólag rendelésre, frissen készítünk el, valamint minden „Jövő Élménye” étteremben elérhetővé válik a teljes gluténmentes portfólió.

Ezekben az éttermekben a kávékülönlegességeink már az egyik leghíresebb barista kávégéppel, a La Cimbali-val készülnek, és felújított éttermeinkben már elérhetőek laktózmentes tejjel, mandulaitallal vagy akár koffeinmentes változatban is. 

– Hány étteremben történt meg eddig a EOTF-nek megfelelő felújítás? Az idén hány étterem kerül sorra? Mekkora beruházásról van szó?

A hálózatra vetítve több milliárd forintos beruházásról beszélünk, amelyet a hazai franchise partnerekkel közösen valósítunk meg. Éttermeinknek már több mint harmada megújult. Éppen tegnap fejeződött be a Miskolc Plaza éttermünk felújítása, amely már a 35. ilyen egységünk. Elég tempósan haladunk, átlagosan kéthetente készülünk el egy újabb átalakítással, így az év végére már az éttermeink felében találkozhatnak vendégeink a „Jövő Élményével”. 

Kép: McDonald's

– Milyen visszajelzések érkeztek a vendégek részéről? 

Vendégeink hamar megkedvelték az új éttermeket, hiszen a gyorsabb kiszolgálás, a termékek bizonyos fokú testreszabásának lehetősége, és a kiszolgálás nyújtotta kényelem és rugalmasság mellett, felújított éttermeink teljes vendégtere is megújult. A járványügyi korlátozások miatt az utóbbi hónapokban kevesebb lehetőség volt ezen kényelmi elemek kihasználására, de bízunk abban, hogy annál nagyobb élményt nyújt majd a vendégek számára az éttermekbe történő visszatéréskor.

– A járványhatás mennyire írta át az eredeti forgatókönyveket? Hogyan alakult a tavalyi forgalom? A járvány negatív hatása miatt változott-e a felújítás menetrend? 

A korlátozások idején a vendégeink és a munkatársaink biztonsága mellett a legfontosabb az volt és jelenleg is az, hogy állandó munkatársaink számíthassanak ránk a kritikus időszakokban is. Ennek megfelelően a vállalatunk által üzemeltetett éttermekben az elmúlt hónapokban a forgalom visszaesése ellenére sem történt leépítés. Tavaly szeptemberben az éttermi munkatársaink esetében béremelést is végrehajtottunk. A járványidőszak alatt online formában folytatódtak a tréning- és képzési programjaink. A beruházásokhoz kapcsolódóan a központi irodában dolgozók számát tovább növeltük, elsősorban a hálózatfejlesztés és üzemeltetés területeken.

Hálózatfejlesztési tevékenységünket nem állítottuk meg. Hosszú távú tervekkel futottunk neki a 2020-as évnek, amelyeket az eredeti ütemezés szerint meg is valósítottunk. Tavaly év végéig 15 éttermünk felújítása és korszerűsítése történt meg a „Jövő Élménye” koncepció jegyében. Emellett négy új éttermet nyitottunk (2 vállalati, 2 franchise üzemeltetésben), ezzel új munkahelyek százait teremtve. Legutóbb december 12-én, Békéscsabán vehették birtokba a vendégek a legújabb egységet, ezt megelőzően szeptemberben az M1-es autópálya mentén épült fel két étterem, az év elején pedig Gödöllőn adtunk át egy új autós egységet.

Kép: McDonald's

Ezek a hálózatfejlesztési lépések az idén tovább gyorsulnak. Célunk, hogy éttermeinkkel és szolgáltatásainkkal újabb közösségekhez jussunk el. A jelenlegi helyzetben a minket körülvevő közösségekre fókuszálunk, nekik szeretnénk kiemelkedőt nyújtani a vendéglátásban – például a „Jövő Élménye” éttermi koncepción keresztül. Emellett azokra a közösségi igényekre és célokra is gondolunk, amelyek a mindennapok más területeihez kapcsolódnak. Bővítjük hálózatunkat, és ezzel új munkahelyek ezreit hozzuk létre országszerte. A fenntarthatósági törekvéseinket működésünk minden területén érvényesítve szeretnénk a „Jövő Élményét” megteremteni, jelenlétünkkel, a gazdasági, társadalmi és a természeti környezetünkben egyaránt pozitív változások megvalósulásához hozzájárulni.

Mérföldkövek

  • 1988. Régiposta étterem megnyitása
  • 1990. Nyugati étterem megnyitása, (világ legszebb étterme), első vidéki étterem Győrött és első McDrive Óbudán
  • 1999. Közép-Európa első Ronald Háza (ronaldhaz.hu), 2004. Miskolci ház, 2016. Pécsi szobák
  • 2002. McReggeli
  • 2003. McCafé
  • 2010. McDonald’s BringaMánia Program indulása
  • 2012. Olvasást népszerűsítő programunk indulása
  • 2015. Gluténmentes szendvics
  • 2016. Európa első McDonald’s mintagazdasága MasterGood – Baktalórántháza
  • 2017. Első EOTF éttermek + mobilalkalmazás
  • 2019. A Progress Étteremhálózat Kft. veszi át a McDonald’s Corporation Developmental Licensee partnereként a hazai hálózat üzemeltetését
  • 2019. Házhozszállítás szolgáltatás elindulása

Égi Zsolt 2020. március 1. óta a hazai McDonald’s ügyvezető igazgatója. 20 évvel ezelőtt friss diplomásként csatlakozott a McDonald’s magyarországi hálózatához. Kilenc év alatt a ranglétra valamennyi fokát bejárva jutott el az üzemeltetési igazgatói pozícióig. Az elmúlt 10 évben a menedzsment tagjaként és a vállalat üzemeltetésért és hálózatfejlesztésért felelős igazgatójaként tevékenykedett. Kimagasló szakmai és vezetői teljesítményét a vállalat 2012-ben a McDonald’s Presidents’ Awarddal, 2017-ben pedig az Ethics Champion Awarddal ismerte el.

A cikk megjelenését a McDonald's Magyarország támogatta.