A közlemény szerint az egyértelmű nyertesek a globális digitális platformok - például a Google, a Facebook - voltak, ahol a volumen 28,2 százalékkal növekedett 2021-ben 2020-hoz képest. A tartalmat itthon előállító, helyben adózó és hazai szabályok szerint működő magyar médiatulajdonosoknál realizálódó reklámbevételek növekedése abszolút értékben kisebb arányú volt, reálértéken a pandémia előtti 2019. évi szint alatt maradt 2021-ben is.

Szemben a 2020-as évvel, tavaly nem volt jellemző az állami költések további növekedése és a felerősödő politikai kommunikáció, például az őszi előválasztások sem növelték drasztikusan az összköltés számait. A várakozások ellenére sem az olimpia, sem a részben budapesti rendezésű labdarúgó Európa-bajnokság sem hozott nagyságrendi növekedést a kommunikációs költések volumenében.

Gulyás János, az MRSZ elnöke a közleményben kiemelte, a média- és kommunikációs költések reálértéke 2021-ben elmaradt a 2019-es szinttől, a médiatorta szeleteinek összteljesítménye 2021-ben 2019-hez képest 0,2 százalékkal, a kommunikációs torta 11,1 százalékkal csökkent reálértéken. A 2020-ban kezdődő Covid-válság 2021-ben jelentősen befolyásolta, nehezítette a médiapiac és a kommunikációs vállalkozások többségének működését, teljesítményét.Az állami reklámköltés növekedésének üteme megtorpant tavaly, és a felerősödő politikai kommunikáció, például a tavaly őszi előválasztások környékén sem voltak meghatározó hatással a számokra.

Szavai szerint a legfontosabb megállapítása az összegzésnek az, hogy 2021-ben ismét sokat erősödtek a globális platformok, egyértelmű, hogy a hazai kommunikációs iparág legerősebb szereplői a nemzetközi digitális vállalatok, a magyarországi médiapiac több mint egyharmadát kihasítva. Ez alapvető kérdéseket vet fel sok szempontból, például a Magyarországon előállított szerkesztett tartalmak jövőjével kapcsolatban.

Gulyás János szerint "2022 újabb próbatételek elé állít mindenkit: 2022 április elején választ az ország, javában benne vagyunk a kampány véghajrában. A választások eredménye mindenképpen erősen kihat a 2022-es médiapiacra. A szomszédunkban egy agresszor által indított szörnyű háború zajlik, aminek következményeit már mi is érezzük (energia-, élelmiszer árak, forint árfolyam és mindezek hatása a vásárlóerőre). Bár a teljes 2022-es évre még lehetetlen ennek pontos hatását prognosztizálni,

mindenesetre nemcsak a kommunikációs iparágban, de a teljes magyar gazdaság szintjén is biztosan ismét nehéz év elé nézünk. Ezenkívül 2022-ben számos, eddig ideiglenesen ’csendes’ szabályozási kérdéssel is foglalkoznunk kell." - sorolta.

A közlemény szerint 2021-ben a teljes MRSZ Médiatorta 304,9 milliárd forint volt, összességében a korábbi évhez képest 19,5 százalékkal, 2019-hez képest kisebb mértékben, 17,9 százalékkal nőtt. Az MRSZ Médiatorta hazai média szeleteinél - televízió, lokális digitális tartalomszolgáltatók, sajtó, közterület, rádió, mozi - realizálódott reklámköltés 203,1 milliárd forintot tett ki.

Tavaly a magyar hirdetők online hirdetésekre költött reklámforintjainak 65,3 százaléka landolt a globális szereplőknél, 2020-ban 64,8 százalék, 2019-ben 62,4 százalék volt ez az arány. A televíziós 2021. évi reklámköltés 75 milliárd forintra rúgott, ami látványos, 17,1 százalékos növekedés 2020-hoz képest.

A sajtó reklámköltés 2021-ben 36,1 milliárd forintot tett ki, 2 százalékot csökkent 2020-hoz képest, de így is megőrizte helyezését a médiatortában.

A közterületi reklámköltés 2021-ben 24,5 milliárd forint, ami 20,1 százalékos növekedés 2020-hoz képest.

A tavalyi évi MRSZ kommunikációs torta 524,2 milliárd forint volt, 24 százalékkal nagyobb a 2020-as pandémiás mérethez viszonyítva, de a legutolsó koronavírus előtti évhez, 2019-hez képest csak 7,2 százalékot gyarapodott a volumene.