A hatóság hétfőn az MTI-vel azt közölte: az eljárás során mérésekkel, szakértői vizsgálatokkal megállapították, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel az Országos Vasúti Szabályzatban előírt biztonsági szintnek, és a tartampróba alatt bebizonyosodott, hogy a szerelvény biztonságosan üzemeltethető. A végleges típusengedéllyel elkezdhető a szerelvények üzembe helyezési eljárása- írta az NKH.

Az Alstom hétfői közleményében megerősítette, hogy az NKH június 1-jei határozatával megadta a végleges típusengedélyt; ez a szerelvények - hatóság által előírt - jelentős módosítása után történt. A cég módosításokat hajtott végre a szerelvények fékrendszerén, valamint növelte az üzemi fék rendelkezésre állását áramszünet esetére. Az engedélyeztetési eljárás részeként a prototípus szerelvények átfogó tesztelésen estek át. A franciaországi és a budapesti tesztekkel, valamint a közelmúltban a 2-es metróvonal alagútjában megvalósított négyezer kilométeres tartampróbával együtt a prototípus járművek összesen mintegy 35 ezer kilométert futottak.

Az Alstom közölte: a végleges típusengedély birtokában megkezdhetik a 22 új, öt kocsiból álló szerelvény leszállítását Budapestre. A megállapodás szerint havonta három szerelvényt kell átadniuk. Ezek leszállítása és az ellenőrző tesztek után, az üzembe helyezés előtt a BKV-nak mindegyik szerelvényre meg kell szereznie az üzembe helyezési engedélyt. Az Alstom tavaly augusztus 17-én juttatta el két kérelmét (típusengedély és a fékrendszerrel kapcsolatban a magyar jogszabályok alóli mentesség) az NKH-hoz, miután megállapodott a fővárossal a régi szerződés módosításokkal elfogadott újbóli érvénybe léptetéséről. A fékrendszerrel kapcsolatban az NKH tavaly november 11-én adta meg a derogációt, a tartampróbát március végén teljesítették a szerelvények.