Nagyrészt teljesült a vasutas szakszervezetek követelése: három évre szóló béremelési szándéknyilatkozatot írtak alá a MÁV Zrt. vezetésével. 2017-ben átlagosan 13 százalékkal, 2018-ban 12 százalékkal, 2019-ben pedig legalább 5 százalékkal nőnek a bérek. Ez azt jelenti, hogy az úgynevezett premizált munkakörben dolgozók kivételével a MÁV-csoport minden alkalmazottja - 38 ezer dolgozó - 10 százalék, alanyi jogon járó béremelést kap idén - olvasható a VSZ közleményében.

A minimálbér- és a garantált bérminimum emelések okozta bérfeszültségek enyhítésére az alanyi jogon járó 10 százalékon felül további 4 százalékot kapnak a 10-től a 12-es kiemelt munkaköri besorolásban foglalkoztatottak, több mint 24000 munkavállaló. Feltéve, hogy a tulajdonos változtatás nélkül jóváhagyja a kialkudott feltételeket - idézik Meleg János, elnököt.

Valamennyi váltókezelő, vonat fel- és átvevő munkakörben dolgozó vasutas megkapja a garantált bérminimumot - hangsúlyozta az elnök. Az érdekvédők egyértelmű sikernek tartják azt is, hogy a munkáltató aláírta: 15 év munkaviszony után, minden ötödik évben 5 ezer forint béremeléssel jutalmazza a hűséges vasutasokat. Ezt a vasutasnapra, július elsejére időzítik.

Megszólalt a MÁV is

A béremelésről szóló dokumentumot a vasúttársaság a napokban, legkésőbb a február 5-i határidőig eljuttatja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.A felek rögzítették, hogy a jegyzőkönyvben foglaltak nem kötelezik az aláírókat, az álláspontok kizárólag a tulajdonos, illetve a tulajdonosi joggyakorló szervezet tájékoztatására szolgálnak - olvasható a MÁV közleményében.

Van, amiben nem engednek

A szakszervezet elérte azt is, hogy a cég hajlandó 0,5 százalékkal kiegészíteni az önkéntes nyugdíjpénztári tagdíjakat, ami azt jelenti, hogy ebben a formában idén minden érintett munkavállaló az alapbérének a 3, jövőre pedig a 3,5 százalékát kapja meg pluszként.

Meleg János szerint a szakszervezetek a ma aláírtaknál alacsonyabb mértéket és rosszabb feltételeket nem fogadnak el. Az elnök szerint ugyanis megfelelő béremelés - és a munkakörülmények javítása - nélkül lehetetlen megszüntetni az egyre súlyosabb szakemberhiányt, képtelenség hosszabb időre itt tartani az új belépőket, s ez a vasutas szakma presztízsének további meredek zuhanásához vezet.

A MÁV-nál jelenleg mintegy ezer munkavállaló hiányzik, s tavaly jelentősen megnőtt a túlórák száma. További gondot okozhat, hogy 2019-ig 4 ezer vasutas fog nyugdíjba menni. A vasúttársaság hiába próbál újabb és újabb tanfolyamokat indítani, kevés újonc jelentkezik, ráadásul sokan lemorzsolódnak már az alkalmassági vizsgákon. Ezért a szakszervezetek az igen terjedelmes szakmai vizsgaanyag egyszerűsítését is kezdeményezték.