Cégmérce néven futó adatbázis létrehozásán dolgozik a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A projekt célja, hogy a hazai fogyasztói piacon szereplő vállalatok környezeti és társadalmi teljesítményük alapján is összehasonlíthatóvá váljanak. Az adatbázisba rendezett információk alapján a fogyasztóknak könnyebb lesz környezettudatos és etikus döntéseket hozniuk vásárlásaik során - indokolta a projekt létjogosultságát Ujhelyi Kata, a közhasznú egyesület elnöke.

Első körben a tejforgalmazó cégekkel, a folyékony tisztítószereket gyártó vállalkozásokkal, a mobiltelefon-szolgáltatókkal és a szupermarketekkel foglalkoznak majd. E sorrend nem az adott iparággal kapcsolatos aggályokat tükrözi - hangsúlyozta Ujhelyi Kata. Hozzátette: a vizsgált iparágak kiválasztása többek közt az alapján történt, hogy mennyire könnyű körülhatárolni a szereplőket, azok mekkora fogyasztói körrel állnak kapcsolatban, illetve mennyire koncentrált a piac, de a szempontok kialakításánál figyelembe vették az egyesület tagjainak, és a szervezet által kiadott, negyedévente megjelenő Tudatos Vásárló című magazin olvasóinak jelzéseit is. A hagyományosan legaggályosabbnak számító iparágak - pl. vegyipar, olajipar, dohányipar - képviselővel az első körben ugyan nem foglalkoznak, ám ez nem jelenti azt, hogy a későbbiekben nem kerül rájuk sor. Az egyesület reményei szerint az első néhány iparág cégeinek elemzése már az idén nyilvánosságra kerülhet.

A Cégmérce-projekten 2003 óta dolgozik az egyesület, a módszertan és az értékelési szempontok kialakításában, illetve a megfelelő szoftver fejlesztésében a saját adatbázisát már több mint egy évtizede működtető brit Ethical Consumer Research Association is segítséget nyújtott. Az eredeti terveket, koncepciót viszont a megvalósítás során fokozatosan a hazai realitásokhoz kellett közelíteni. "Nehezíti a munkánkat, hogy a hatóságok egy sor, elvileg nyilvános, közérdekű adatot nem tesznek közzé. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség például megtagadta azon cégek adatainak kiadását, amelyek a fogyasztók megkárosítása miatt büntetést kaptak, így ezek az információk az adatbázisból is hiányoznak majd. Létező, publikus, ám nem hozzáférhető adatokról van szó" - hangsúlyozta Ujhelyi. Hozzátette: az ügyben az egyesület már ombudsmani segítséget is kért, a biztos nekik adott igazat, ám az FVF megtámadta a határozatot. (Lapzártánkig hiába próbáltuk telefonon elérni az FVF szóvivőjét.) Érdekes, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (hasonló törvényi háttér mellett) közzéteszi a megbüntetett cégek adatait - világított rá az eltérő jogszabályértelmezési gyakorlat okozta anomáliákra az elnök.

A tervek szerint a Cégmérce a fogyasztók számára ingyenesen lesz hozzáférhető. Az adatbázis további építése, frissítése elsősorban attól függ, sikerül-e a fejlesztéshez anyagi forrásokat találni. "Lehetséges, hogy a gyenge teljesítményt nyújtó cégek először berzenkednek majd a megállapítások láttán, de reméljük, hogy hosszabb távon az értékelés etikus és környezetbarát működésre ösztönzi majd a vállalatokat" - vélte Ujhelyi Kata.
QP | Quality Placement