Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Jelenleg nehéz megítélni, hogy a Barátság kőolajvezeték leállása okaként az oroszok által megjelölt elszámolási, banktechnikai ok mennyire valós, vagy inkább – az Északi Áramlat gázvezeték turbinaügyéhez hasonlóan – olyan mondvacsinált okról van szó, amellyel úgy lehet szorongatni az uniós tagországok energiaellátását, hogy közben mindezt az EU által kivetett szankciókra fogják - írja a G7.hu az üzemanyagok várható alakulását firtató cikkében.

Mi lesz az üzemanyagárakkal?

Ha a jelenleg viszonylag olcsó orosz kőolaj helyett máshonnan kell beszerezni a finomítani valót, akkor nem lehet a Mol Nyrt. extraprofitjának terhére alacsonyan tartani az üzemanyagok árát.

A kormány az ebben foglalt adók rovására faraghat le valamit a benzin és a gázolaj árából. Összességben Magyarországon viszonylag alacsony az üzemanyagok adózása. A benzin után a hatodik, a gázolaj után a kilencedik legkevesebb adót kell fizetni idehaza az uniós tagországok mezőnyében.

Maximális kedvezmény

Ha a minimális jövedéki adószintet tartaná a magyar kormányzat, de az áfát 27-ről a második legmagasabb, 18 százalékos kulcsra csökkentené, akkor az aktuálisnál 2 százalékkal lenne alacsonyabb a benzin és 4 százalékkal a gázolaj piaci ára. A 658 forintos benzinár így 37 százalékkal lenne drágább a hatósági 480 forintos árnál.

Ha pedig a legalacsonyabb, 5 százalékos áfakulcsot alkalmaznák minimális jövedéki adó mellett, akkor 13 százalékkal lenne alacsonyabb a piaci ár, és benzin esetén 585 forintos ár 22 százalékkal haladná meg a jelenlegi hatósági árat - számolta ki a G7.hu.

A vállalati tankolások azonban 13 százalékkal lennének olcsóbbak, jelentősen enyhítve az inflációs nyomást.