Az olajpiacon le nem kötelezett informátorok furcsállják Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. vezére érveit, amelyekkel az üzemanyaghiányt indokolja - írja a Népszava. A menedzser az idegenforgalom beindulásával, a Mol rendelkezésére álló korlátozott üzemanyag-mennyiséggel, technikai okokkal, az ukrajnai háború hatásaival, a kereslet-kínálat egyensúlyának felborulásával és a magyarországi árszabályozási rendelettel indokolt.

Alakítgatják a benzinszabályokat

A kormány március elején eltiltotta a 7,5 tonnánál nehezebb magyar, illetve 3,5 tonnát meghaladó súlyú külföldi járműveket a hatósági ártól, piaci áras tankolásra kötelezve e kört. Május végén pedig már az összes külföldi rendszámú autóra kiterjesztették a hatósági ár tilalmát. A keresletet tehát a kabinet érdemben visszametszette.

A kínálati oldalon sem látszik érdemi fennakadás: a Mol változatlanul vásárolhat (a nemzetközi termékeknél jóval olcsóbb) orosz olajat

A százhalombattai finomítóban június 14-én keletkezett kisebb tűz okozta hibát 23-ára elhárították, a finomító azóta csúcsra jár és a Mol nem kért pótlást a biztonsági készletekből.

Miért lesz a kutakon hiány valójában?

Bár Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázpiaci elemzője a múlt héten nemzetközi dízelhiányra figyelmeztetett, Magyarországon jóval árnyaltabb a kép. A nyár és az idegenforgalom jellemzően inkább a benzinkeresletet dobja meg, illetve egyes hírek szerint a mezőgazdasági termelők az elmúlt hónapokban tetemes dízelkészleteket halmoztak fel.

Ehhez képest a Mol megerősítette, hogy kiskereskedelmi vevőiknek a korábban erre az időszakra lekötött mennyiség 66 százalékát adja csak ki.

Magyarázatokból nincs hiány, ám a napilap egyik szakmai forrása szerint a helyzet egyszerű: a sok hivatalos magyarázat ellenére valójában azért akadozik az üzemanyag-ellátás, mert az iparágnak a 480-as ársapka miatt egyszerűen nem éri meg az értékesítés.