A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A boltok jellemzően június végén, július elején kezdik a leértékeléseket, az akciók 30 százaléknál indulnak, ami elérheti a 70 százalékot is, sőt az outletekben 90 százalékos akciókba is bele lehet botlani.

A sajtó néhány éve még kiemelt figyelemmel követte a nyári leárazásokat − mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Jellemzően mindenki arról számolt be, hogy "idén egy héttel korábban indult a leértékelés". Ha ez így lenne − tette hozzá Vámos −, már az év elejére ért volna a kiárusítás, sokkal inkább érzéki csalódásról van szó. Egy-egy nagy nemzetközi kereskedő programja képes magával rántani a piacot, amitől úgy tűnik, előbb indul a szezon. Idén viszont a nagyok sem csinálnak csinnadrattát, így kissé álmosan indult a leárazás, ami a következő egy-két hét során várhatóan felerősödik. Az évközi vagy a rendszeressé vált hó végi leértékelésekkel a boltosok egyébként kipörgetik az árukészletet, így nem nagyon van mit akcióba tenni a nyári árleszállításoknál. Sőt, a boltosok már június elején pontosan látják, milyen termékből rendeltek többet, amitől igyekeznek megszabadulni és már "előszezonálisan" leértékelik. Aki év közben nem tart akciós terméket vagy nem akciózik, az éhen hal − fogalmazott az OKSZ főtitkára.

A ruházati piac jellemzően nem mutat komolyabb életjeleket, alacsony szinten stagnál, így a fogyasztói környezet se teszi szükségessé, hogy a vezető áruházláncok akciózzanak. Akinek van elkölthető jövedelme, az az akciós időszakon kívül is vásárol, akinek nincs, az nem a márkás termékeket vásárolja, még akciósan sem. Ennek ellenére a nagy márkák bíznak a magyar piacban, kivonulás nemigen volt; aki eltűnt a piacról, az nem volt itt közvetve, csak forgalmazón keresztül. A középmárkák mindegyike erősödött Magyarországon, sőt, némelyik spanyol a nyugat-európainál jóval szűkösebb márkakínálat miatt felülpozicionálttá vált. Kicsit hasonló a helyzet a ruházati középkategóriáknál, mint a bútorpiacon az Ikeánál: ez is jóval magasabban pozicionált nálunk, mint a világ fejlettebb felén.

A ruházati multik bizalmát támasztja alá a Premier Outlets Center is, tájékoztatásuk szerint a nehéz gazdasági helyzet nem zavarja a nagy nemzetközi márkákat abban, hogy bővítsék gyári outlet üzleteiket. A német Mustang Jeans kétszeresére növelte boltját a Premierben, az olasz Geox cipő pedig egyenesen a kelet-közép-európai régió legnagyobb gyári outletjét nyitotta meg idén tavasszal. A legújabb fejlesztést az Olymp jegyzi, amely új márkát is hozott a magyar piacra. A Premier szerint indokolt a velük szembeni bizalom: az értékesítés volumene náluk jelenleg 3,27 százalékkal múlja felül az egy évvel ezelőttit, míg az átlagos költés 4,48 százalékkal javult. Vagyis míg a teljes ruházati piac gyengélkedik, a Premier a válság egyik nyertesének számít.

 

QP | Quality Placement