Az okostelefon az elmúlt néhány évben a papírzsebkendőhöz hasonlóan elemi tartozékká vált a magyarok táskájában, zsebében: a 15 év feletti internetezők körében tízből nyolc honfitársunknak van okostelefonja: a 30 alattiak körében egyenesen megközelíti a 100 százalékot, majd az életkorral párhuzamosan csökken.

Az online banki ügyintézés a banki pénzügyek interneten való intézését jelenti, amely netbankon vagy mobilbankon (okostelefonon) keresztül érhető el. A netbankolás évei után után eljött a mobilbankokás korszaka. Ezt alátámasztja, hogy a GfK egyik felmérése 2017-ben a legdinamikusabb változást a pénzügyi alkalmazásoknál jelezte, mivel egy alatt a másfélszeresére nőtt a valamilyen banki applikációt használók létszáma, így ma már a felnőttek 18 százaléka használ banki ügyek intézésére mobilalkalmazást.

Eközben az internetbank használata is gyorsan terjed. Az egyszerűsített belépésnek és a korszerű funkcióknak köszönhetően minden korosztály számára könnyedén használhatóak az úgynevezett smartbank alkalmazások, amelyekkel szinte minden banki tranzakció könnyedék elvégezhető, akár az otthoni fotelünkben ülve. Van olyan, ami ezek közül a megolaások közül is kiemelkedik. Az év lakossági mobil- és online-banki eszköze kategóriában első helyezést ért el idén az OTP Direkt internetbank és Smartbank alkalmazása. Az új funkciók segítségével még áttekinthetőbbé válnak pénzügyeink. Itt már működik a qr-kódos (wuick response-kód, amely egy kétdimenziós vonalkód) regisztráció, ujjlenyomatos belépéssel és aláírással, grafikus egyenleg-, számla- és kártyatörténettel.

Nagy változások jönnek - mindenkinek

Az utóbbi években a bankolás jövője kapcsán az egyik legtöbbet használt kifejezés a fintech (financial technology - pénzügyi technológia). Ez a gyakorlatban a pénzügyeket és a technológiát ötvöző hibridet, amely a várakozások szerint a közeljövőben új, digitális alapra helyezi - sőt egyesek szerint felváltja - a hagyományos pénzügyi területeket, sőt magát az egész bankolást.

Mindez az ügyfelek számára a mindennapokban minden korábbinál gyorsabb ügyintézést és tranzakciókat jelent, a legfontosabb változás pedig az, hogy közel az idő, amikor gyakorlatilag mindent elintézhetnek otthonról, a bankfiókba +csak" tanácsadásért kell járni - ha be akarnak menni egyáltalán. De milyen a fogadókészség a pénzügyi újítások iránt.

Idősebbek is elkezdhetik

Komoly különbségek vannak a fogyasztói attitűdökben jövedelmi szint, iskolai végzettség és főként életkor alapján - derül ki az MNB nemrégiben publikált, személyes interjúkkal is készült felméréséből. Eszerint az aktív népességen belül mintegy 1 millió fogyasztó már jelenleg is potenciális keresletet jelent az új megoldások számára. Körükben praktikus okok miatt - egyszerűség, rugalmasság, gyorsaság - a már most is elérhető digitális megoldások közül az online bankolás és ügyintézés a közkedvelt.

A kilátások kapcsán pedig kedvező, hogy bár az idősebb korosztály egy jelentős része egyelőre tartózkodó az innovatív megoldásokkal szemben és továbbra is a bankfiókon keresztüli ügyintézés számára az elsődleges, részben a digitális megoldásokkal kapcsolatos pozitív tapasztalatok terjedése, részben a bankok saját kampányai segíthetnek a befogadókészség növelésében. MIközben ugyanis a hatvan év felettek csupán 6 százaléka mondta azt, hogy ha tehetné, a jövőben kizárólag okostelefonon intézné a banki ügyeit (ez a mutató harminc alattiak körében 20 százalék körüli), mintegy 15 százalékuk az okostelefonos bankolást szívesen kipróbálja és csak szükség esetén járna be a fiókba.

Egyre látványosabb lesz a változás

A folyamatokat két fontos lépés segíti. Egyrészt július közepétől hatályos az az MNB-rendelet, amely lehetővé tette, hogy ezentúl személyes megjelenés nélkül - videó chat funkcióval - is megtörténhet a lakossági ügyfelek azonosítása, a szerződéskötés, azaz ehhez nem kell a bankfiókba bemenni. Több bank már lépett ebbe az irányba, a többség pedig elkezdte a fejlesztéseket és hamarosan követi őket.

A következő fontos dátum pedig 2019. július 1-je lesz, amikor elindul az azonnali fizetések rendszere Magyarországon. Az új rendszerben az átutalások és más fizetési megbízások maximum 5 másodperc alatt megtörténnek majd - az év minden napján, éjjel-nappal. Ráadásul létrejön egy olyan másodlagos számlaazonosítókat kezelő adatbázis is, amelynek köszönhetően akár email cím, mobilszám vagy adószám használatával is lehet fizetést indítani, nem kell ismerni a címzett hosszú számlaszámát. Az utóbbi látványos változást jelent majd, így ugyanis a küldött összegek gyakorlatilag azonnal újrafelhasználhatóvá válnak.

Megérkezett az egyérintéses mobilfizetés

A bankolásnál és a fizetésnél is egyre nagyobb az igény a mobileszközökre szabott, digitális megoldások iránt. Ez az igény találkozik azzal, hogy szolgáltatók egyre újabb innovatív megoldásokkal állnak elő - a legújabb megoldás a mobilfizetés.

Így ma már ugyanúgy fizethetünk a mobilunkkal, mint a bankkártyával.

Az OTP Bank június közepén tette lehetővé az okostelefonok segítségével az NFC-mobilfizetést. A Simple applikáción belül valósították meg és exkluzívan a bank által kibocsátott kártyával rendelkező ügyfelek számára volt először csak elérhető. A fejlesztés második hullámaként a mobilfizetési piacon elsőként mutatta be az OTP Bank azt a megoldást, amely a hazai készpénzmentes fizetés fejlődésének újabb jelentős mérföldkövének bizonyult: a Simple kártya segítségével szeptembertől bármely bank ügyfele számára elérhetővé vált az érintéses mobilfizetés élménye.

Az úgynevezett egyérintéses mobilfizetéshez legalább 4.4-es verziószámú Android operációs rendszerrel rendelkező, érintéses (NFC - near field communication) képes mobilkészülék, egy mobiltárca-alkalmazás és az alkalmazásba regisztrálható bankkártya szükséges.

Címlapkép forrása: Pixabay.

Az írás az OTP Bank Nyrt. támogatásával készült.