Idén a napi fogyasztási cikkek várhatóan 2 ezer milliárd forintos forgalmából a kereskedelmi márkákra 300 milliárdnál több jut, azaz a GfK Hungária Piackutató Intézet előrejelzése szerint piaci részesedésük legalább 15 százalékra nő a tavalyi 13 százalékról, ami akkor 252 milliárd forintot jelentett. A boltláncok saját márkás cikkei közül a vevők a legtöbbet papírzsebkendőből, pörkölt kávékeverékből és tejszínhabból vásárolják. Mindhárom termék az átlagot jóval meghaladóan, 40 százalék körüli arányban részesedik saját kategóriájának forgalmából. A kereskedelmi márkák top 50-es, forgalom szerinti kategória-listájának sereghajtója a mustár, tisztasági betét és öblítő, de még ezek súlya is 13 százalék körül mozog. A láncok közül a kereskedelmi márkás termékek értékesítésének rangsorát tavaly a Profi vezette (a cég összes forgalmából 34 százalékot adtak a saját brandes áruk), majd a drogerie markt (33) és Spar (26) következett. A Tescónak így nem jutott dobogós hely, az ötödik a Penny lett, míg az Auchan a legkisebb, 3 százalékos aránnyal "büszkélkedhet". A bolttípusok közül a diszkontban a legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya a forgalomból, 19 százalékkal. Utána a hipermarket és a lánchoz tartozó kis bolt következik, 17-17 százalékos súllyal, míg az önálló kis üzletekben mindössze 6 százalék ez az arány. Az átlagmagyar felnőtt évente legalább egyszer beszerez valamilyen kereskedelmi márkás terméket, erre alkalmanként átlagosan 405 forintot költött tavaly, azaz általában nagybevásárlások során vesz ilyen árut. A kereskedelmi márkás cikkek az észak-nyugati megyékben élők, a nagyobb városok lakói és a 40-50 éves háziasszonyok körében az átlagnál népszerűbbek.