Nem enyhül a feszültség a légitársaságokra kivetett különadó körül, amelyet a kormány július 1-től vet ki. A leghangosabban a Ryanair kritizálta a jogszabályt, amely jelezte, az utasokra hárítja a költséget, mivel az elmúlt két évben súlyos veszteségeket szenvedett. Michael O’Leary vezérigazgató egyenesen leidiótázta az adót és Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert is a lépés miatt.

Közben két másik fapados cég, a WizzAir és az Easyjet is jelezte, hogy árat emel, részben épp az új terhek miatt. A magyar kormány viszont jelezte, nem tágít.

A fapadosok mindenben olcsók

Most a Magyar Nemzet arról ír, hogy van olyan szakember, aki szerint bőven lenne még tér arra, hogy nekimenjenek a légitársaságoknak. Galgóczy Ferenc légi ipari szakértő, – aki a Budport Handling befektetőjeként éveken át végezte a Wizz Air-járatok utaskiszolgálását –, azt nyilatkozta, hogy a diszkont légitársaságok a reális kiszolgálási díjaknál akár 30-40 százalékkal alacsonyabb árakat kényszerítenek ki a budapesti földi szolgáltatóktól úgy, hogy más reptereken ennek kétszeresét is megadják.

Véleménye szerint a kormánynak a különadó bevezetése mellett érdemes lenne megvizsgálnia annak a lehetőségét is, hogy Magyarországon a légitársaságok repülőgéptípusonként számolt minimális földi kiszolgálási díjat is fizessenek, amivel kiküszöbölhető lenne a szolgáltatások önköltségi ár alatti kikényszerítése.

Változások jöhetnek a ferihegyi reptéren

Felvetette, hogy felmerülhet a budapesti repülőtéren jelenleg háromszereplős földi kiszolgálási piac kétszereplőssé tétele is, amire szerinte lehet megfelelő jogi vagy kereskedelmi megoldás. Jelenleg két külföldi kézben lévő vállalkozás, a Celebi és a Menzies, valamint az Airport Service magyar vállalkozás végzi a földi kiszolgálást.

A légitársaságokra júliustól kivetendő különadót a rendelet szerint a földi kiszolgálóknak kell beszedni és a költségvetésbe befizetni. Ez komoly kihívás lesz, mivel az általuk kiszámlázott szolgáltatásokat a légitársaságok jellemzően 90-120-180 napos határidővel teljesítik. Galgóczy szerint meg kell találni a biztonságos megoldást arra, hogy az adót egyetlen pillanatig se kelljen a légitársaságok helyett a földi kiszolgálóknak finanszírozniuk.