A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A boltoknak ugyan naponta kell jelenteniük, az online jelentést azonban szeptemberre halasztották, így ami adat beérkezik, azt fel kell dolgozni. Az új dohányértékesítési rendszer pedig alig néhány napja működik élesben. A gyártók szerint már most látszanak a rendszer gyermekbetegségei, a tulajdonosok − akik eddig nem foglalkoztak cigarettával − rutintalanok, a trafikok készletgazdálkodása nem megfelelő (a turisták például "csíkszámra", azaz 10 dobozonként veszik a magyar cigerettát olcsósága miatt). Ezzel azonban csak néhány, rutinosabb kereskedő számolt.

A gyártók éppen ezért a korábbinál sűrűbben látogatják a trafikokat és segítenek a készletezésben, hogy a márkaellátottság színvonalas maradjon. Ugyankkor ők sincsenek még tisztában azzal, hogy mely boltoknak van szükségük intenzív "ellátásra" és melyeknek elég, ha ritkábban töltik fel a készleteiket. Pedig a kérdés fontos, hiszen az már most látszik, hogy egyes alvó városrészekben, peremkerületekben nagyon nehéz dolguk lesz a trafikosoknak, vagy mert rossz helyen nyitottak vagy egész egyszerűen a környék lakói a cigarettát a munkahelyük közelében, útban hazafelé veszik meg. Az itt megnyitott boltok jelentős része néhány hónap alatt tönkremehet, amiben szerepet játszhat a feketepiac is.

Beindult a feketekereskedelem

Augusztustól már a cigaretta árában is meglátszik a trafikrendszer "hozománya", a 10 százalékos árrés. A gyártóknak jelenleg is alkalmazniuk kell a szabályt, ám az adójegyeket és a készleteket még kipörgetik. A változással egy középkategóriás márka ára jócskán 900 forint fölé emelkedik.

Jelenleg is készül az eldobott cigarettás dobozok alapján egy feketepiaci felmérés, amely még a nemzeti trafikrendszer előtti időt vizsgálja. Jelen esetben ezek az adatok az elkészülésük pillanatában válnak használhatatlanná, ugyanis a Napi Gazdaság információi szerint a koncesszió nélküli − több mint 1400 − településeken beindult a feketekereskedelem.

A jobbik eset, ha a régi kereskedő árul asztal alól, hiszen a kínált termék belföldi, bár ez is bűncselekmény. A rosszabbik, hogy a zöld határon jön át, elsősorban Ukrajnából az olcsó cigaretta. A korábbi felmérések szerint 5 százalék alatt volt a cigaretta feketeforgalma Magyarországon, ám év elején már hallani lehetett, hogy az illegális forgalom 5 százalék fölé kúszott. A piac "szennyezettsége" nagyjából ősz közepére derülhet ki, pontos adat pedig csak akkor lesz, ha a trafikrendszer indulását követően is elvégzik a szükséges elemzéseket.

Huszonhat településen 35 koncesszió esetében nem sikerült szerződést kötni, így ezek felszabadulnak. Lassan kihirdetik ott is a koncessziónyerteseket, ahol első körben nem keltek el a trafiklehetőségek. Úgy tudni, a mostani pályázatra kétszer annyian jelentkeztek, mint amennyi koncesszió van, az azonban még nem derült ki, hogy a pályázatok hogyan oszlanak meg, lesz-e olyan település, ahol újfent nincs érdeklődő. A koncessziót nem nyert régi trafikosok esetében pedig nagyjából 60 kereskedőt találtak alkalmasnak a feltételekre, ők várhatóan tovább folytathatják tevékenységüket.

 

QP | Quality Placement