Az élelmiszerek és háztartási cikkek (gyűjtőnéven FMCG-termékek) piaca, amely a korábbi években csak alig tudott teret szerezni magának a magyar e-kereskedelmi piacon, a pandémia megjelenése óta robbanásszerű fejlődési pályára állt. Az élelmiszerek, háztartási cikkek és drogériai termékek internetes értékesítési forgalma 2021 első 9 hónapjában közel 45 százalékkal nőtt az Magyarországon: ezzel a bővüléssel tavaly az FMCG lett a leggyorsabban bővülő szegmens az online kiskereskedelmen belül - derül ki a GKI Digital Online Retail Big Picture című kutatásából, amelyet az eMag foglalt össze közleményében.

A tavalyi első három negyedévben bruttó 75 milliárd forintot is meghaladó forgalma után a negyedik negyedévben is jelentős volt az e-kereskedelmi bővülés: 2021-ben összesen több mint bruttó 110 milliárd forintos bevételt tett ki a napi fogyasztási cikkek hazai internetes piaca. Az egész online kiskereskedelmi szektor növekedési ütemének másfélszeresét meghaladó, közel 45 százalékos bővülési ütemével az FMCG immár a negyedik legnagyobb online terület a magyar piacon a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után.

A magyar internetezők egyre gyakrabban vásárolnak friss élelmiszereket, de a népszerűségi listát azonban a tartós háztartási cikkek vezetik:

  1. tisztítószer, háztartási vegyiáru (52,3 százalék)
  2. szépségápolási termék (40,3 százalék)
  3. gyógyszer, vitamin, egészségmegőrzés (39,2 százalék)
  4. toalettpapír, szalvéta, papíráru (38,3 százalék)
  5. tartós élelmiszer (35,8 százalék)
  6. üdítő, ásványvíz (31,8 százalék)
  7. tejtermékek (29,7 százalék)
  8. zöldség, gyümölcs, tojás (28,9 százalék)
  9. felvágott (25 százalék)
  10. állateledel (24 százalék)

2021-ben az online megrendelt FMCG-termékek kategóriájában az átlagos kosárérték közel bruttó 21 ezer forint volt, a legtöbben pedig az eMagtól rendeltek FMCG-termékeket. Ha az FMCG-n belül kifejezetten élelmiszerre és készételre szűkítjük a listát, az eMag még ekkor is a negyedik helyen áll a fogyasztási cikkekre és élelmiszerekre specializálódott Tesco, Foodpanda, Kifli.hu hármasa után, ami jól jelzi a termékkategória népszerűségét az általános webáruházként működő szolgáltatónál.

A havi bevásárlást is

A kutatás legérdekesebb eredménye, hogy a nyugdíjasok is egyre inkább rászoknak az online bevásárlásra: az idősebb, 60 év feletti korosztály tagjaira a rendszeresség jellemző, mivel ők az átlagosnál nagyobb arányban nyilatkoztak úgy, hogy a heti bevásárlást (18 százalék) és a havi bevásárlást (29 százalék) intézik online (is). Vélhetően az idősek számára a cipekedés elkerülése, valamint a nyugdíjasokra korábban vonatkozó járványügyi korlátozások és jelenleg is fennálló veszélyek miatt válhatott vonzóvá az internetes vásárlás.

A 18-24 éves korosztály tagjainak vásárlási szokásai jelentősen eltérnek, rájuk nem jellemző, hogy ütemeznék az online bevásárlást: 51 százalékuk egyszerűen akkor vásárol online FMCG-termékeket, amikor nincs kedve vagy ideje boltba menni. Az átlag feletti arányban vásárolnak napi használati cikkeket online a nők (14 százalék), a 30-39 évesek (16 százalék) és a Budapesten élők (22 százalék) a kutatás eredményei szerint.

A magyar piac viszont az interneten is árérzékeny: a válaszadók legnagyobb hányada (36 százalék) elsősorban a termékek ára alapján választja meg, melyik online áruházból rendel fogyasztási cikket, de csaknem ugyanennyien (34,1 százalék) választanak korábbi tapasztalataik alapján.

A korábbi pozitív tapasztalatok különösen fontosak a 60 év feletti felhasználók körében: körükben a legnagyobb az aránya (46 százalék) azoknak, akik ár helyett a kedvező tapasztalatok alapján választanak online áruházat. Ugyancsak nagyon fontos szempont a fogyasztási cikkek online rendelésekor a weboldal könnyű használhatósága, valamint a kiszállítás kiszámíthatósága és gyorsasága is - derül ki a kutatás eredményeiből.

Nem kell azonnal

Nem annyira a gyorsaság a fontos a bevásárlóknak: az FMCG-cikkeket vásárlók 41 százaléka 2-3 napon belüli kiszállítási időpontot választ. A vásárlók csaknem negyede (24,8 százalék) esetében van, hogy aznapi, van, hogy későbbi kiszállítást kérnek, 21,3 százalékuk pedig nem ragaszkodik fix időablakhoz, akkor veszi át a terméket, amikor az megérkezik. 

Mivel a napi szintű bevásárlást még kevesen intézik az interneten keresztül Magyarországon, az aznapi átvételt az online vásárlók mindössze 7,6 százaléka részesíti előnyben, további 2,1 százaléka néhány órán belüli átvételt várna el, újabb 2 százalékuk pedig – az éttermi kiszállításos rendelések mintájára – egy órán belül szeretné megkapni a vágyott terméket is.

A kutatásról

Az Online Retail Big Picture riportban bemutatott primer kutatási adatok mindegyike nem, kor, lakóhely és iskolai végzettség terén reprezentatív az aktív magyar online vásárlók 3,5 millió fős sokaságára.