A Direkt Marketing Szövetség szakmai véleményét nem kérték ki, ezért nem is ismerik a tervezett telekommunikációs adó részleteit - mondta a Napi Gazdaság Online-nak Benkő Lívia, a szövetség titkára. Nem tartják szerencsésnek az évközbeni bevezetést, hiszen a cégek nem terveztek ezekkel a változtatásokkal. Valószínűleg borul legtöbjük üzleti terve is, mivel nem képesek megkerülni az adót valamilyen teljesen internetalapú, nem távközlési szolgáltatónak definiált cég technológiájának segítségével.

A Direkt Marketing Szövetség tárgyalna

A Direkt Marketing Szövetség számos szakmai kérdést vetett föl, és a maguk részéről készek lennének ezekről a kormánnyal tárgyalni. A szervezet többek közt a következőkre kíváncsi:
  • Igazodna-e az adó a számlázási egységekhez?  (másodperc alapú, percalapú stb.),
  • Mi történik a havi átalánydíjas előfizetői és vállalati csomagok esetében, és hogyan történik majd a kedvezmények érvényesítése?
  • A zöld számra irányuló ingyenes hívások valamint a kék számok hívása esetében lesz-e adó és ha igen, ki fizeti azt?
  • Adókötelesek lesznek-e az ingyenes (pl. szolgáltatói, banki, kormányzati) SMS-ek?
  • Ki tudják-e zárni vagy meg tudják-e adóztatni a külföldi SMSC-ket? (SMS Center)
  • Adókötelesek-e az IP alapú és internetes hívások (belföldi és külföldi szolgáltatók esetében), milyen körben, és ha igen, hogyan lehet azt behajtani?

A call center piac Magyarország gazdaságának és foglalkoztatásának fontos pillérét képezi, hiszen a telemarketinggel foglalkozó cégek árbevétele meghaladja a 4 milliárd forintot - közölte a szövetség. Közel 65 ezer fő dolgozik call center/contact centeres munkakörben, ebből mintegy 4200-an kifejezetten telemarketing területen. A szakma jellegéből adódóan többségében nyugdíjas munkavállalókat, diákokat, családanyákat, megváltozott munkaképességű embereket érinthet hátrányosan a piac visszaesése.

Iparági forrásaink szerint a kisebb vállalkozások már most is trükközésre kényszerülnek: például a titkárnőt, adminisztrátort is fizikai beosztásúnak könyvelik, hogy ne kelljen utána a szakképzett minimálbért sem megfizetni.

Az új adó bevezetése a mobilos kommunikáció területét is érinti. A mobilmarketing alapeleme az sms, többek között információszolgáltatások, mobil fizetés, promóciók, játékok épülnek rá, amelyek drágulása visszavetheti ezt a Magyarországon tradicionálisan sikeres üzleti területet is. Évente több tíz millió darabos interaktív sms és mms forgalomról beszélünk, amely olyan szolgáltatásokba épült be, mint például a mobil parkolás, a mobil banki szolgáltatások, a kódbeküldős nyereményjátékok vagy a termékpromóciók, tehát végső soron nem csak a távközlés, hanem ezek a szolgáltatások kell, hogy viseljék az új adóterhet - állítja a szövetség.

Az emelt díjas szolgáltatások (mobilháttérképek, csengőhangok, felnőtt tartalmak, exkluzív hírek, chat) bevételein jelenleg a hírközlési szolgáltatók és az úgynevezett tartalomszolgáltatók osztoznak. A két forint itt a hagyományos hírközléstől eltérően nagyon alacsony arányt képvisel az általában többszáz forintot elérő díjban, ami korábban sem tántorította el a közönség nagy részét, tehát nem mutatkoztak különösebben árérzékenynek. Arra vonatkozóan, hogy az egyéb, elkölthető jövedelmet szűkítő hatások elérték-e már ezt a piacot is, a szövetségnek nincsenek adatai. Szerintük a piacra túlságosan hat a tartalomkínálat szezonalitása (például népszerű televíziós műsorok esetében), így nagyon nehéz kiszűrni, a néző azért pártol-e el, mert nem tetszik az épp kínált tartalom, vagy takarékoskodnia kell, így olcsóbb szórakozási formák után néz.