Az Opten céginformációs szolgálató ESG Indexének adatai szerint a magyarországi cégek a szociális pillérben szerepelnek legjobban, közel 40 százalékuk teljesít átlag felett, ezt követi a vállalatirányítási és végül a környezeti pillér. Bár a  mindennapokban még nem terjedt el, az üzleti szférában a fenntarthatóság,  a klímaváltozás elleni fellépés miatt egyre fontosabbá válik, hogy “ESG szempontból” hol tart egy-egy vállalat.

Az ESG az Environmental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (irányítási) angol szavak rövidítése. Az ESG célja a vállalatok mindennapi tevékenységében rejlő nem pénzügyi kockázatok és lehetőségek nyomon követése. Az ESG szempontokra figyelő cégek például csökkentik a károsanyag-kibocsátásukat. Ugyanakkor az ESG azonban jóval több mint egy fenntarthatósági stratégia, társadalmi és a vállalatirányítási szegmensekben szinte minden vállalatnál van tér a fejlődésre.

Merre kéne indulni?

A vállalatok jelentős része tisztában van azzal, hogy közép- és hosszú távú ESG stratégiára van szükség, de nem igazán tudják, merre induljanak. Az Opten 2022 januárjában elindította Magyarország első ESG indexét, amely akkor több mint 50 tényező alapján minősítette a hazai cégek ESG törekvéseit. Ezt most 75 tényezőre emelték. Ezzel igyekszik pontos képet adni egy-egy vállalkozás helyzetéről. ESG-szempontból.

A másik újdonság, hogy az Opten ingyenes platformja, amelynek segítségével a vállalatok döntéshozói „átvilágíthatják” a saját cégüket az ESG szempontjai alapján. Egy kérdőív kitöltésével az adott cég dokumentálhatja az ESG-hez köthető intézkedéseit, teljesítményét.