Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A depresszióra komoly oka van a magyar fogyasztónak. A kutatásban szereplő országok között itt és Olaszországban esett legnagyobb mértékben a keresetek reálértéke. Itthon 1,3 százalékkal csökkent a középosztály vásárlóereje, miközben a cseheknél ugyanennyivel nőtt, a szlovákoknál 2,7 százalékkal erősödött a mutató, míg a legyen középosztály vásárlóere 3 százalék felett bővült. Nem véletlen, hogy Magyarországon a középosztály 13 százaléka mondja csak, hogy elégedett a jelenlegi jövedelmével. (A britek 69, a németek 64 százaléka elégedett, persze a németeken kívül sehol sem nőtt a vásárlási hajlandóság, így hiába a nagyobb arányú elégedettség, az Európai fogyasztó nem nagyon akar fogyasztani.)

Magyarországon 2011-hez képest nőtt, pillanatnyilag 20 százalékon áll a megtakarítani vágyók aránya. (Valójában ez percepció, a KSH adatai nem egészen ezt támasztják alá. A magyar fogyasztó, ha akar is sem tud megtakarítani, a saját maga által megfogalmazott szinten, hiszen az infláció, különös tekintettel az élelmiszer drágulás, ezt nem teszi lehetővé.)
Közben annak ellenére, hogy itthon is (mint Európa más országaiban) nő a megtakarítási hajlandóság, Magyarország továbbra is sereghajtó ebben a mérőszámban.

A megtakarítások, illetve a gyengülő vásárlóerő spórolásra ösztönzi a magyar fogyasztót. A Cetelem adatai szerint a magyar háztartási költségvágás trendje nem különbözik Európa többi háztartásától, csak az arányok drasztikusabbak. A ruházati piac egyértelműen vesztese a fogyasztás visszafogásának, ezt a szórakozás és az élelmiszer követi. Ez utóbbiban, vélhetően a háztartások látásmódjának torzulása miatt erős ellentmondás mutatkozik a kutatási eredmény és tények között. Ugyanis értékben élelmiszerben nem igen csökken a forgalom, sőt az utóbbi időszakban már volumenben is inkább stagnálás mutatkozik, ami azt jelenti, hogy a magyar háztartások képtelenek (a magas infláció miatt) spórolni az élelmiszeren.

Mindent összevetve a kutatás legfontosabb konklúziója, hogy sem Magyarországon, sem Európában nem akar múlni a válság és nem nagyon látszik a piacon kitörési pont.

Családi megszorítások
(piacok szerint százalékban)
MagyarországEU12
Ruházat7943
Szórakozás6640
Élelmiszerbe6328
Üzemanyag, energia4425
Háztartási készülék4522
Lakásfelújítás4222
Bútorok3721
Kertészkedés2917
Autó, motor3118
Szórakoztató elektronika3017
Egészség2613
Ingatlan2710
Oktatás136
Forrás: Cetelem Körkép 2012