Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
jegyét most.
A depresszióra komoly oka van a magyar fogyasztónak. A kutatásban szereplő országok között itt és Olaszországban esett legnagyobb mértékben a keresetek reálértéke. Itthon 1,3 százalékkal csökkent a középosztály vásárlóereje, miközben a cseheknél ugyanennyivel nőtt, a szlovákoknál 2,7 százalékkal erősödött a mutató, míg a legyen középosztály vásárlóere 3 százalék felett bővült. Nem véletlen, hogy Magyarországon a középosztály 13 százaléka mondja csak, hogy elégedett a jelenlegi jövedelmével. (A britek 69, a németek 64 százaléka elégedett, persze a németeken kívül sehol sem nőtt a vásárlási hajlandóság, így hiába a nagyobb arányú elégedettség, az Európai fogyasztó nem nagyon akar fogyasztani.)
Magyarországon 2011-hez képest nőtt, pillanatnyilag 20 százalékon áll a megtakarítani vágyók aránya. (Valójában ez percepció, a KSH adatai nem egészen ezt támasztják alá. A magyar fogyasztó, ha akar is sem tud megtakarítani, a saját maga által megfogalmazott szinten, hiszen az infláció, különös tekintettel az élelmiszer drágulás, ezt nem teszi lehetővé.)
Közben annak ellenére, hogy itthon is (mint Európa más országaiban) nő a megtakarítási hajlandóság, Magyarország továbbra is sereghajtó ebben a mérőszámban.
A megtakarítások, illetve a gyengülő vásárlóerő spórolásra ösztönzi a magyar fogyasztót. A Cetelem adatai szerint a magyar háztartási költségvágás trendje nem különbözik Európa többi háztartásától, csak az arányok drasztikusabbak. A ruházati piac egyértelműen vesztese a fogyasztás visszafogásának, ezt a szórakozás és az élelmiszer követi. Ez utóbbiban, vélhetően a háztartások látásmódjának torzulása miatt erős ellentmondás mutatkozik a kutatási eredmény és tények között. Ugyanis értékben élelmiszerben nem igen csökken a forgalom, sőt az utóbbi időszakban már volumenben is inkább stagnálás mutatkozik, ami azt jelenti, hogy a magyar háztartások képtelenek (a magas infláció miatt) spórolni az élelmiszeren.
Mindent összevetve a kutatás legfontosabb konklúziója, hogy sem Magyarországon, sem Európában nem akar múlni a válság és nem nagyon látszik a piacon kitörési pont.
(piacok szerint százalékban) | ||
Magyarország | EU12 | |
Ruházat | 79 | 43 |
Szórakozás | 66 | 40 |
Élelmiszerbe | 63 | 28 |
Üzemanyag, energia | 44 | 25 |
Háztartási készülék | 45 | 22 |
Lakásfelújítás | 42 | 22 |
Bútorok | 37 | 21 |
Kertészkedés | 29 | 17 |
Autó, motor | 31 | 18 |
Szórakoztató elektronika | 30 | 17 |
Egészség | 26 | 13 |
Ingatlan | 27 | 10 |
Oktatás | 13 | 6 |
Forrás: Cetelem Körkép 2012 |