Az ügy pikantériája, hogy utóbbi alapítója az a MEG Közösségi Vagyonkezelő, amely a 38 gyógyszertárat számláló Alma Patika-hálózat körüli csatározás által vált ismertté. A takarék és az új kassza között pedig nemcsak a név miatt, hanem a vezetők személyének következtében sem nehéz kapcsolatot találni.

A takarék egyik vezetője ugyanis Bálint István, aki létrehozta az Alma patikákat felügyelő Gyógyszerellátó Hálózat Kft.-t (GYH). Pénzhez a Hungaropharma kezességével jutottak. A cégkivonat adatai szerint tavaly március végén azonban ugyancsak Bálint és saját cége, a Farmakon elindította a MEG-et. Egyes feltételezések (és a Bálintékkal ma már harcban álló Hungaropharma meggyőződése) szerint az új vállalkozás a GYH kiürítésére szolgált, segítve abban, hogy a patikákat kivonják a Hungaropharma és a hitelező bank biztosítéki köréből.

A MEG Zrt. álláspontja szerint semmiféle vagyonkimentés nem történt. Mint hangsúlyozták: a tárgyi eszközök és jogok a befektető holdingcégben voltak, amelyekre a Hungaropharma valóban kezességet vállalt. Ennek a cégnek a hiteleit viszont a MEG Zrt. fizette vissza, így a nagykereskedő cégnek semmiféle követelése nem lehet.

Az ügy ma már rendőrségi feljelentéssel és perekkel tarkított. Ilyen körülmények között meglepőnek tűnik, hogy a PSZÁF, amely korábban több takarékszövetkezeti alapítási kérelmet is visszautasított, a jelenlegi - mindenképpen zűrzavaros - helyzetben jóváhagyta az ügyletet. Ehhez persze nyilvánvalóan hozzájárult, hogy az Egy Egészség takarék induló tőkéje 251,8 millió forint, ami a szektorban határozottan megfelelő. (A cégkivonat szerint ugyanakkor a MEG jegyzett tőkéje mindössze 5,1 millió, a Farmakon-csoporté pedig hárommillió forint.) A szövetkezeti hitelintézeti forma pedig arra biztosan alkalmas, hogy Bálintot és társait "leválassza" az esetleg rosszul csengő nevű cégekről.

A takarékok tulajdonosai ugyanis a részjegyeket lejegyző magánszemélyek. Érvényes azonban még az egy tag, egy szavazat elv is. Vagyis bármekkora tőkét fektet is valaki egy szövetkezeti hitelintézetbe, akaratát nem tudja ennek megfelelően érvényesíteni. Legalábbis ezzel a gonddal szembesülnek azok, akik most igyekeznek takarékszövetkezeti láncot létrehozni (erről bővebben itt olvashat).

A nemkívánatos régi tagok kiszoríthatók a részjegyek értékének (a tagok számára kötelező minimális vagyoni hozzájárulásnak) jelentős megemelésével, a szavazati problémák pedig strómanok alkalmazásával oldhatók meg. Mindkét megoldás felmerül a most alakuló új szövetkezeti csoportnál. Ezek a problémák azonban egy új formáció esetén nyilván már eleve kiküszöbölhetők.

A magánnyugdíjpénztár tulajdonosi viszonyai a takarékokhoz hasonlóak. Az önkormányzati elv miatt ugyanis ezek a kasszák a tagok birtokában vannak. A gyakorlat persze azt mutatja, hogy a tényleges irányító a menedzsment. Az Egy Egészség Magánynyugdíjpénztár mindenesetre a felügyeleti engedély birtokában már szabadon toborozhat tagokat.