Magyarországon is jóval drágábbak az élelmiszerek, mint egy évvel korábban. A hivatalos statisztikai adatokban is jelentős áremelkedés látható, részben emiatt, részben pedig a mától, február elsejétől hatályba lépő élelmiszerárstop miatt újabb, több hónapos forduló kezdődik a boltláncok kiélezett árversenyében. 

Az még kérdés, melyik lánc milyen megoldásokkal rukkol elő a következő napokban, de támpontot adhat, hogy a magyarok megítélésében az elmúlt időszakban melyik boltlánc alkalmazza a legjobb árakat.

Ha takarékosan szeretne valaki élelmiszert vásárolni, akkor a Lidl vagy a Penny egyik magyarországi üzletét választja – leegyszerűsítve ez derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített, országos, reprezentatív közvélemény-kutatásból, amely arra kereste a választ, hogy melyik boltlánc üzleteiben tudják a legkedvezőbb áron megvásárolni a szükséges termékeket.

Fontos, hogy ez nem kedveltségi rangsor, pusztán arra adtak választ a megkérdezettek, melyik a legkedvezőbb árakat biztosító boltlánc. Azt is figyelembe kell venni, hogy vannak olyan boltláncok, amelyek nem, vagy csak visszafogottabban vesznek részt a teljes árversenyben, mert a magasabb vásárlóerejű réteget célozzák meg. Emellett vannak olyan piaci szereplők, amelyek hálózatában sok kis üzlet van, ahol eleve magasabb az árfekvés. 

A végeredmény alapján a Lidl szinte utcahosszal nyert, a válaszadók 32 százaléka mondta a legkedvezőbb árakat nyújtó boltláncnak. A Penny 20 százalékkal szerezte meg a második helyet. A harmadik diszkontlánc, az Aldi lemaradt, de 11 százalékkal azért felfért a dobogóra.

Beszédes eredmény, hogy a hipermarketekkel is rendelkező boltláncok, az Auchan, a Tesco és a Spar alkotta trió egyenként 5-5 százalékos eredményt értek el, összesítve 15 százalékot, ami még mindig elmarad a második Penny eredményétől. A franchise-rendszerben, több ezer bolttal rendelkező magyar láncok, azaz a CBA, a Coop és a Reál üzleteit igen kevesen mondták a legolcsóbbnak. 

A mostani eredmény némiképp meglepő a tavalyelőtti felméréshez képest: 2020 nyarán, a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által elvégzett korábbi felmérés azt nézte, hol költik a legtöbbet a vásárlók. Bár azt a versenyt is a Lidl nyerte, de minimális előnnyel a második Spar előtt. A harmadik pedig akkor a Penny lett. 

A mostani kutatásból az látható, hogy a nők és a férfiak megítélésében is a Lidlnél a legjobbak az árak. A Pennyt azonban sokkal több nő tartja olcsó boltláncnak, mint férfi.

A nők egyébként jóval biztosabbak a dolgukban, mindössze 11 százalékuk nem tudott konkrét boltláncot megnevezni, miközben ez a férfiak negyedére volt igaz. 
Az életkori megoszlásból jól látszik, hogy a Penny a 40-59 évesek körében kiugró, 25 százalékos eredményt ért el, igaz, ez is kevés a Lidl 33 százalékához képest. A fiataloknak mindössze a 7 százaléka mondta a legolcsóbbnak az Aldit, körükben az Auchan is előrébb áll. 

A Lidl fölénye a megyeszékhelyen élők körében a leglátványosabb, miközben a vidéki városokban élőknél a Penny alig maradt el tőle. Utóbbi településeken élők 29 százaléka a Lidlt, 24 százalékuk a Pennyt választotta.

A községekben, ahol többek között a Coop elég erős, ez a boltlánc az átlagos eredményénél jobban szerepelt, de így is az ott élők 3 százaléka mondta a legkedvezőbb árakat nyújtó boltláncnak.

A megkérdezettek végzettsége alapján az élbolyban lévő láncok rangsora az összesített eredményekhez hasonló.

Ugyanakkor itt érdekes, hogy a diplomásoknak mindössze 1 százaléka mondta a legjobbnak a Spart. Az Aldi a diplomások körében jobban szerepelt, mint a közép- és alapfokú végzettségűek táborában.

Ezt kell tudni a kutatásról

A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét."Csatlakozz a Pulzushoz! Légy Te is véleményvezér!"