Mintegy két tucat autóipari cégtől érkezett jelzés, hogy elkezdték az önkéntes túlórázásra, vagyis a tavalyi törvénymódosítással lehetővé tett évi 400 órás túlmunkáról szóló egyéni megállapodásokra rábírni a dolgozóknak. Az egyik üzemben egy középvezető még fenyegetőzött is azzal, hogy hamarosan leépítések lesznek, így aki nem vállalja be a pluszmunkát, az lapátra kerül - tudta meg a Népszava László Zoltántól, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnökétől.

A kormány tavaly év végén verte át a parlamenten viharos sebességgel és körülmények között a szakszervezetek által csak rabszolgatörvénynek nevezett jogszabálymódosítást. Az évi 400 óra túlmunkát lehetővé tevő javaslatot óriási felháborodás, számos tüntetés és szakszervezeti tiltakozás fogadta. A törvény alapján alapesetben évi 250 óra túlmunkát lehet elrendelni, további 150 órányi túlórát pedig "önként", egyéni megállapodásokkal vállalhatnak a dolgozók.

A szakszervezetek a törvény elfogadásakor már jelezték: a 400 órányi többletmunka kérdése várhatóan ősszel kerül majd napirendre a cégeknél, hiszen akkorra általában már kimerülnek az éves túlórakeretek. László Zoltán szerint a Vasas működési területén beigazolódni látszik ez a forgatókönyv: az utóbbi időben - függetlenül a vállalkozás méretétől vagy regionális elhelyezkedésétől - szerte az országban ajánlgatják a cégek az "önkéntes" túlmunkát a dolgozóknak.

Sok esetben azonban nem is kell különösebben nyomást gyakorolniuk a cégeknek, mert a dolgozók olyan keveset keresnek, hogy a pluszpénz érdekében akár egészségüket is kockáztatva bevállalják a túlmunkát. Egy heves megyei üzemben például a HR-vezetőnek is szemet szúrt, hogy az egyik dolgozó bruttó 800 ezer forint körüli bért kapott az egyik hónapban. Mint kiderült: a dolgozó alapfizetése 290 ezer forint, de az adott hónapban 31 napot dolgozott, úgy, hogy a hétvégéken 12 órázott is - említett egy kirívó esetet László Zoltán, hozzátéve: a HR-vezető le is tiltotta ezt az embertelen mennyiségű túlórát.

A szakszervezeti vezető szerint a túlóráztatásra esetenként azért van szükség, mert több dolgozótól vált meg a cég, mint indokolt lett volna.

Az autóipari beszállítók az utóbbi hónapokban lényegében hagyják elszivárogni a munkaerőt, azaz a távozók helyére nem vesznek fel újabb munkaerőt - ezt állapította meg a HR-Evolution kutatása is.