Célkeresztben az energiaárak
Feltűnő, hogy az utóbbi időben egyszerre több, egymástól független kezdeményezés is indult a magyar energiaárak mérséklésére, az árképzés átláthatóbbá tételére; elég, ha csak az Energia Hivatal, az Energia Klub, vagy az AmCham tevékenyéségre gondolunk.
Az üzemanyagárak elmúlt időszakban történt szignifikáns változásai felvetik azt a kérdést, hogy mindez mennyiben vezethető vissza a fent említett tényezőkre, illetve ehhez mennyiben járul hozzá az olajcég esetleges gazdasági erőfölényén alapuló indokolatlan árazása - fogalmazott a hivatal.
Kicsi az esély a megabírságra
Önmagában az erőfölényes helyzet nem jelent problémát, az ezzel való visszaélés már annál inkább; a visszaélésszerűség bizonyítása azonban komoly erőfeszítést igényel - mondta el a Napi érdeklődésére Zenisek Andrea, a GVH kommunikációs csoportvezetője.
A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés kimondása esetén a Gazdasági Versenyhivatal akár a társaság előző évi nettó árbevételének 10 százalékára rúgó bírságot is kivethet az érintett cégre - tette hozzá. A hivatal egyébként "észlelései és a rendelkezésre álló piaci információk alapján" indította a vizsgálatot.
A Mol-csoport 2009-es eredménykimutatása szerint a társaság nettó árbevétele 3233 milliárd forint körül alakult. Ez alapján, a társaság számára kedvezőtlen határozat születése esetén a bírság mértéke akár több száz milliárd forint is lehet - erre azonban kicsi az esély.
Kérdésünkre, hogy fogyasztóvédelmi szempontból hogyan értékelhetőek a vizsgálatok, Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) társadalmi kapcsolatok főosztályának vezetője azt mondta, egyazon ügyet két hatóság nem vizsgálhat, de egyébként feltételezhetően az NFH is ugyanazon szempontok alapján vizsgálódna.
Eddig egyszer sem meszelték el a Molt
Az utóbbi években több ügyfél is fölvetette, hogy a magyar olajcég által alkalmazott tarifák esetleg túlságosan magasak, de az elemzések nem mutattak ki indokolatlan plusz tételeket - mondta a Napinak egy neve elhallgatását kérő részvénypiaci elemző, aki ezúttal sem számít a társaság számára negatív kimenetelre.
A magas magyarországi üzemanyagárak esetében az igazi problámát a jövedéki adó és a visszaemelt áfa jelenti, ez "fáj" igazán a mostani rekord árakban - teszi hozzá. Komplexebb és komolyabb kérdés lenne, hogy mennyire van verseny a magyar piacon, illetve, hogy a magyar és osztrák piaci szereplők között nem köttetett-e valamilyen megállapodás a nagykereskedelmi piac ellátását illetően - teszi hozzá a névtelenül nyilatkozó forrás.