Az Európai Bizottság azt tervezi, hogy felülvizsgálja a magyar kormány pályáztatási gyakorlatát az uniós támogatások egy részének elosztásával kapcsolatban - derül ki a Világgazdaság cikkéből. A történet kiindulópontja, hogy a bíróság a Közgépnek adott igazat a győr-gönyűi kikötőfejlesztési ügyben indított perben.

A Közbeszerzési Hatóság kizárta a pályázatból Simicska Lajos nagyvállalkozó Orbán Viktor miniszterelnök volt barátja cégét, mondván, hamis adatokat szolgáltatott a projektre beadott dokumentációjában. A Közgép megtámadta ezt a határozatot, és nyert. Az Európai Bizottság már korábban kezdeményezte a projektet támogató uniós pénz negyedének, 1,6 milliárd forintnak a visszafizetését, ám a bírósági döntés után ennél nagyobb büntetés kiszabásán gondolkodik.

A mérlegelés alapja az, hogy a Közgép Simicska és Orbán összeveszése előtt bizonyos uniós támogatási programoknak átlagosan több mint 17 százalékát vitte el, ezért minden olyan esetben felmerül a bírság lehetősége, amelyben - az örök harag bejelentését követően - hamis adatszolgáltatásra hivatkozva kizárták a céget a tenderekből. Ezzel ugyanis is egy jelentős szereplőt szorítanak margóra, ami korlátozza a piaci versenyt.

Bonyolítja az ügyet, hogy a Közgép egy idő után már el sem indult a tendereken, ami Brüsszel szerint a pályáztatási rendszer egészének hibás működését bizonyíthatja. Arra utal, hogy a magyar hatóságok olyan rendszert működtetnek, amelynek velejárója, hogy szűkíti a támogatásokért folytatott versenyt.

Ennek alapján egy átalánybírságot szabhatnak ki az említett uniós programok esetén. Ez a büntetés végeredményben akár 85 milliárd forintnyi euró visszafizetésére kötelezheti az Orbán-kormányt.

A bírság ráadásul akár 100 százalékos is lehet, ha esetleg bebizonyosodik, hogy szándékosan akartak kizárni egyes ajánlattevőket az eljárásból. Simicska cége ráadásul kártérítést indíthat elmaradt bevételei miatt. A Közgépnél nem kommentálták ez utóbbi a lehetőséget a Világgazdaságnak.