Az első, északi szakasz munkálatai 2017 őszén kezdődtek az Újpest-központ és a Lehel tér között. Az utasok ezen a szakaszon 2019 márciusában vehették birtokba a vonalat.

A második fázis, vagyis a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti állomások korszerűsítése tavaly tavasszal vette kezdetét, a déli szakasz rekonstrukciójával párhuzamosan pedig 2020 tavaszán elkezdődött a belvárosi állomások felújítása is. A Ferenciek tere és az Arany János utcai megállókat már teljes mértékben munkaterületként kezelik március eleje óta, így ott jelenleg nem áll meg a metró. További három megállóban is dolgoznak már. A tervek szerint az M3-as metró novemberig még jár a szakaszon, bár két hét múlva két újabb állomást (Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák) ideiglenesen lezárnak.

A SWIETELSKY munkatársai a munkálatok keretében a fővárosi Arany János utcai megállóban már két mozgólépcsőt teljesen elbontottak. A Deák téren pedig a mai Akvárium helyére tervezett egykori Nemzeti Színház felvonóaknáit is felhasználják a metrófelújításhoz: itt a bányászati munkával zajló építkezés szintén megkezdődött.

Az Arany János utcai megállóban a falakat, valamint a többi burkolatot bontják és hulladékot termelnek ki. Ez jelentős részben a a metróalagúton keresztül, a síneken jut el a dél-pesti Kőér utcai remízben a felszínre. Itt két régi mozgólépcső bontása már véget ért, az új mozgólépcsők, valamint a ferdepályás lift segédszerkezeteinek kialakítása a következő lépés SWIETELSKY szakemberei számára.

A felszíni épületben a belső falakat már elbontották, jelenleg pedig az aljzatbetont távolítják el.

magyarepitok.hu, Dernovics Tamás

Az ideiglenes energiaellátás kiépítése és a segédtranszformátorok felszerelése is fontos feladat jelenleg az Arany János utcában, emellett hétvégente folyamatosan zajlik a peronszinti álmennyezet bontása.

magyarepitok.hu, Dernovics Tamás

A Ferenciek terén található állomásnál szintén jó ütemben halad a mozgólépcsők leszerelése: május második felében a SWIETELSKY szakemberei a háromból a második munkálatainak a végéhez értek. Bontják a peron kőburkolatát is, valamint az üzemi terekben, a falakat, a falburkolatokat, a födémeket és az álmennyezeteket.

Ezen a helyszínen különösen fontos a kábelazonosítás (ez a feladat nemcsak ezen az állomáson zajlik). A mintegy 40 éves, többszörösen átépített, több mint 30 különböző rendszer - néhol használaton kívüli - kábeleit beazonosítani egyáltalán nem triviális munka: a metró elektromos rendszerei ugyanis egy rendkívül összetett hálózatot tesznek ki.

magyarepitok.hu, Dernovics Tamás
Ennek a mintegy 40 éve befejezett építkezés során lefektetett részei ugyanúgy használatban vannak, mint az a modern háttérinfrastuktúra, amely a hármas metró automatizált irányításáért felel, illetve kereskedelmi feladatokat (például a mobilhálózatok föld alatti működtetése) is ellát, további szolgáltatásokkal együtt.

A munkálatok keretében a kábelhálózatok terveit egységesíteni kell, illetve feltárni, hogy melyek azok a kábelek a helyszínen, amelyeket már egyáltalán nem használnak. Ehhez általános audit szükséges, amely hosszabb ideje folyamatban van.

Több más feladat mellett itt még a főszellőzőben is dolgoznak a szakemberek: próbainjektálásokat, illetve a hangcsillapítók és a gépalapok eltávolítását végzik.

magyarepitok.hu, Dernovics Tamás

A Deák Ferenc téri állomásnál a szomszédos Erzsébet térre egykor tervezett Nemzeti Színház 1996-ban elkezdett kiépítésű alapozását és felvonóaknákat felhasználják a felújításánál/átépítésnél. Ezeket már feltárták és fel is fogják majd használni az akadálymentes közlekedés kialakításához. Időközben megépült egy lépcsőtorony is, amelyet folyamatosan hosszabbítanak, ez biztosítja majd a lejutást.

A Semmelweis Klinikák állomásnál és a Corvin negyed állomásnál is dolgoznak a SWIETELSKY munkatársai, ezeken a helyszíneken már befejezték a közműkiváltásokat. A munkálatok itt július 11-én kezdődnek, a metrószerelvények pedig ettől az időponttól kezdve megállás nélkül haladnak át a megállókon.

magyarepitok.hu, Dernovics Tamás

A hármas metró harmadik - középső - szakaszát a felújítás érdekében a tervek szerint idén novemberben zárják le, ekkortól kezdve a Nyugati pályaudvar és a Semmelweis Klinikák közötti megállókban nem lehet majd használni a felszín alatti közlekedést.

A cikk megjelenését a SWIETELSKY Magyarország Kft. támogatta.