A Magyar Lízingszövetséggel folytatott egyeztetések eredményeként a Pénzügyi Szervek Állami Felügyelete (PSZÁF) által közzétett tájékoztató többlettartalékot ír elő azokra a gépjármű-finanszírozási konstrukciókra, amelyeket kockázatosnak ítél meg; tartalékot képeztet az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az évekig csak kamatfizetést kérő konstrukciókra - derül ki a felügyelet közleményéből.

A szabályozás, amely 2009. január 5-étől lép életbe, előírja a jelenlegi 0 százalék helyett a 20 százalékos minimum önrészt, a 120 hónapos futamidő maximum 96 hónapra csökkenését, valamint a finanszírozó cégek számára az ügyfél fizetőképességének alaposabb megvizsgálását.
Fontos változás még, hogy a kezdőrészlet a gépkocsi valós értéke alapján fizetendő, ami új autók esetében a listaár mindenfajta kedvezménnyel csökkentett értéke, használt autóknál pedig az Eurotax katalógusban meghatározott érték.

Javaslataink mindenképpen a piac átalakulását jelentik, megritkulnak, sőt remélhetőleg megszűnnek például azok az extrém hitelkonstrukciók, amikor a hosszú futamidő és a nulla önrész miatt a hitel összege meghaladta az autó értékét - fogalmazott Binder István, a PSZÁF szóvivője, aki szernt a vásárlók átláthatóbb, biztonságosabb feltételekkel tudnak majd gépkocsit finanszíroztatni és nem kell az eladósodástól tartaniuk.

A Magyar Lízingszövetség szerint a magyar gépjárműpiac már a pénzügyi válság előtt krízishelyzetben volt; az új autóértékesítési darabszámok szintentartása miatt állandó volt az importőri nyomás, a valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés jellemezte az értékesítésben, amelyet a finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt.

A pénzügyi válság következtében szűkültek, illetve drágultak a refinanszírozási lehetőségek, ezáltal drágultak az ügyfélhitelek, szigorodott a hitelbírálat, és túltermelés alakult ki.

Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke úgy véli, a finanszírozási szabályok szigorodása mindenképpen átláthatóbb és biztonságosabb feltételeket biztosít. Várhatóan visszafogja majd a lakossági autóeladásokat, de csupán azok szorulnak majd ki a vevői körből, akiknek már a kezdőrészlet megfizetése is komoly gondot jelent. A felelős vásárlók ugyanakkor jól járhatnak, hiszen a túlságosan kockázatos konstrukciók eltűnésével csökken a finanszírozók vesztesége, és ez visszahathat a hitelek kamatára is - tette hozzá. Aláhúza: a piac tisztulása nem halogatható tovább.