Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) hétfői jelentése szerint az idei tizedik hónapban 1,26 millió új autó kapott rendszámot Európában, 11,2 százalékkal több, mint tavaly októberben. A tízhavi 12,2 milliós darabszám így már csak 5 százalékos elmaradást mutat. Októberben Nyugat-Európában 15,8 százalékkal 1,20 millióra nőtt az új autók értékesítése éves összehasonlításban, míg az EU új tagországaiban 36,9 százalékkal 62,4 ezerre zuhant. Régiónk első tízhavi 696,3 ezres darabszáma közel 30 százalékos mínusz eredményeként alakult ki, míg a régi EU-tagállamokban és az EFTA-országokban 3 százalékkal 11,51 millió darabosra szűkült a piac.



A magyar piac a régiónál is nagyobbat szakadt, az ACEA becslése szerint 3557 új kocsi kapott rendszámot októberben, 72,4 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi azonos időszakban. Az első tíz hónapban 52 404 új kocsi kelt el itthon, 60,8 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. A magyarországi visszaesés így a román és a balti piacokkal van pariban, miközben Csehországban már 8 százalék feletti a növekedés, Szlovákiában pedig meghaladja a 13 százalékot a január-októberi többlet, az október havi 34 százalékos visszaesés dacára.

A teljes európai piacot tekintve utoljára májusban csökkent éves összevetésben az új autók értékesítése, azóta - nem kis részben a roncsprogramoknak köszönhetően - magára talált a nyugat-európai forgalom. Szeptemberről októberre - a megszokott módon - csökkentek az eladások, amiben most az ösztönzők kifutása is szerepet játszott.

A tíz legnagyobb gyártót tekintve a legnagyobb, közel 57 százalékos növekedést októberben a Nissan érte el, így piacrészesedése 2,7 százalékra nőtt. A japán márka francia tulajdonosa is kiemelkedően szerepelt, eladásai 33,9 százalékkal ugrottak meg, az így kialakult 10,8 százalékos tortaszelettel már megelőzte a 10,2 százalékot magáénak tudó Fordot, és a harmadik helyre futott be. A legnagyobb súlyú szereplő, a VW csoport piacrészesedése egy százalékponttal 21,2 százalékra csökkent, a piaci átlagtól elmaradó, 6,3 százalékos forgalomnövekedés okán.

A tízhavi eredményeket terén messze az átlag felett teljesített a Fiat-csoport, eladásai 3,7 százalékkal nőttek.

A Fiat és a Renault számai mellett azon is látszik, hogy a roncsprémiumok és a válság a kisebb méretű autók iránti keresletet emelte meg, hogy a BMW tízhavi eladásai 17, a Daimleré 16, az Audié 8 százalékkal csökkentek, míg Lexusokból 30 százalékkal fogyott kevesebb, mint egy évvel korábban.
A Suzuki kevésbé tudta kihasználni ezt a tendenciát: január-októberben 216,2 ezer gépkocsit értékesített, ami az egy évvel korábbit 2,7 százalékkal múlta alul.