A 2017-ben megkötött hároméves egyezség szerint átlagosan ötszázalékos emelésre biztosan számíthatnak a dolgozók a vasútnál, a postánál, a Volánoknál, valamint az állami vízközműveknél. De nem zárhatók ki a további emelések, amelyekről tárgyalnia kell a munkáltatóknak és a munkavállalóknak, de központi, állami döntés nem várható - írja a lap.

Az érdekképviseleti vezetők és a cégvezetők ugyanis további bérfelzárkóztatást tartanak szükségesnek a közszolgáltatások fenntartásáért. A MÁV-nál a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete elfogadhatatlannak tartja, ha - a differenciálás miatt - kevesebb mint öt százalékkal emelkedne csak a vasutasok keresete. Buzásné Putz Erzsébet szakszervezeti képviselő szerint, hogy a vasúttól ne szívják el a dolgozókat más ágazatok, két számjegyű bérfejlesztést akarnak.

Varga Tibor, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének elnöke azt közölte, hogy a Volán-társaságoknál is két számjegyű keresetemelésre van szükség, amelyet szintén a munkaerő-megtartás indokol.

A víziközmű-ágazatban Fürjes József, a Vízügyi Közszolgáltatási Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke szerint bizonyos helyeken a helyzet már most olyan súlyos, hogy a munkavállalók több mint harmada odébbállt. A fő gond az a szektorban, hogy az állami cégeknél volt 25 százalékos béremelés 2017-ben és 2018-ban, de az önkormányzati fenntartású cégeknél csak a minimálbérek jelentettek kötelezettséget. A negyven víziközmű-vállalat közül öt állami fenntartásúnál és 26 önkormányzati tulajdonban lévőnél súlyos a helyzet, amit az indokol, hogy a béremelést nem tudják az árakban megjeleníteni a társaságok a rezsicsökkentés miatt, ezért nincs elég forrásuk. A szerény bevételek miatt az államtól várnak kompenzációt.