Az M-Telekom-csoport 2004-ben közzétett középtávú stratégiájával összhangban az M-Telekom igazgatósága tegnap javaslatot tett a T-Mobile Magyarország Rt.-vel való egyesülésre – jelentette be az M-Telekom. (Azt mindeddig hivatalosan senki sem erősítette meg, hogy ez az elképzelés vezetett-e Sugár Andrásnak, a T-Mobile Magyarország vezérigazgatójának a távozásához, bár az informális értesülések ezt valószínűsítik. Az viszont ismert, hogy az M-Telekom nemzetközi körben keresi utódját.)

 

Kinek mit hoz a beolvasztás?

 

Az egyesülésről a Magyar Telekom cég november eleji közgyűlésén dönthetnek a tulajdonosok, s az egész jogi procedúra körülbelül 250 napot vesz igénybe. Az egyesülés után a T-Mobile továbbra is önálló márkaként és önálló üzletágként működne az M-Telekom-csoporton belül. Információink szerint az egyesülés ötlete az M-Telekom menedzsmentjében fogalmazódott meg, s szerintük ez kétféle előnnyel is járhat. Részben a befektetőknek is kedvező lehet ez, hiszen a jelenlegi két, kompletten „felszerelt” cég helyett lehet egyet olcsóbban, gazdaságosabban üzemeltetni. Másrészt a piac, vagyis az ügyfelek elvárása is ebbe az irányba „tolta” a cég fejlődését, az előfizetők ugyanis egyre inkább egy kézből szeretnék megkapni mindazt, amit egy távközlési szolgáltatótól manapság elvárhatnak. A két társaság összeolvadása az ügyfelek számára is kézzelfogható előnyökkel jár. Az egységes ügyfélkiszolgálás egyszerűbbé teszi az ügyintézést, a vásárlást, a számlakezelést, a műszaki segítségkérést. Továbbá a vezetékes és mobil tevékenység harmonizációja új, integrált szolgáltatások bevezetését teszi lehetővé. A vezetékes és mobil területek harmonizációjára való törekvés ötlete nem egyedülálló, mára számos – vezetékes és mobil üzletággal egyaránt rendelkező – európai nemzeti szolgáltató (British Telecom, France Télécom, Telekom Italia) ismerte fel a konvergenciából eredő stratégiai előnyöket, lehetőségeket. Magyarországon is ez a tendencia, például a UPC ma már nemcsak kábeltelevízió-szolgáltató, hanem emellett internet- és telefonszolgáltatást is kínál. Hasonló az M-Telekom-csoporthoz tartozó T-Kábel szolgáltatási palettája, s bár információnk szerint sem e cég, sem pedig az internetszolgáltató T-Online egyesítése az M-Telekommal nem szerepel a napirenden, idővel minden bizonnyal ez is bekövetkezik. A Magyar Telekom és a T-Mobile egyesülése tovább élénkíti a versenyt mind a vezetékes, mind a mobilpiacon. Ezen túl az egyesülés hozzájárul a hosszú távú szolgáltatásalapú verseny kereteinek megteremtéséhez is, s nem utolsó szempontként az M-Telekom vezetése szerint ennek következtében néhány éven belül a csoport pénzügyi teljesítménye jelentősen, akár évi több tíz milliárd forinttal is javulhat.

 

Nincs akadály

 

Az igazgatóság javaslatát mindkét társaság közgyűlésének jóvá kell hagynia. Az egyesülési folyamat a cégbírósági bejegyzéssel zárul. Az egyesülés jogi akadályokba nem ütközik, a hatályos nemzeti és nemzetközi jogszabályoknak megfelel. Mivel a T-Mobile Magyarország jelenleg is a Magyar Telekom 10 százalékos tulajdona, így a tervezett lépéshez nincs szükség a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyására – állítja az M-Telekom. Várhatóan az állam sem gördít akadályt – aranyrészvénye révén – az egyesülés elé, hiszen az nem hordoz magában nemzetgazdasági kockázatot (ilyen veszély esetén helyénvaló, ha az állam él a vétó lehetőségével, ellenkező esetben viszont Brüsszel rosszallását váltaná ki egy ilyen döntés).

 

Feljött a Vodafone

 

Egyébként az utóbbi időszakban némileg egyébként csökkent a T-Mobile piaci részesedése, ám vezető helyét továbbra is tartja. A Nemzetközi Hírközlési Hatóság datai szerint 9,02 millió mobil-előfizetés volt hazánkban 2005. augusztus végén. Az elmúlt hónapokban további lendületet vesztett az új előfizetők számának gyarapodása, ugyanis míg az augusztust megelőző két hónap alatt 74 ezerrel több előfizetésre kötöttek szerződést, addig az azt megelőző két hónapban 90 ezer új ügyfelet regisztráltak. A már korábban elkezdődött folyamat az elmúlt hónapokban is folytatódott, vagyis míg áprilisban még a piac 45,85, augusztusban már csak 45,29 százalékát mondhatta magáénak a T-Mobile az előfizetések arányában. A Pannon GSM 34,1-34,2 százaléknyi részesedése azt valószínűsíti, hogy a Vodafone szipkázta el a T-Mobile ügyfeleit, hiszen a négy hónap alatt 0,56 százalékos izmosodással, 20,60 százalékra feltornászott részaránya századszázalékra épp annyival nőtt, mint amennyivel a T-Mobile-é csökkent. Mindenesetre a mobilszolgáltatóknak alaposan össze kell szedniük magukat, mivel a két évvel ezelőtti állapothoz képest úgy tűnik, a piac szinte csurig telített. Két éve augusztusban 7,512 millió előfizetés volt hazánkban, vagyis azóta gyakorlatilag ötödével bővült a piac. Akkoriban viszont még az idei évre már említett kéthavi növekedési ütem is erősebb volt: az augusztust megelőző két hónap alatt csaknem negyedmillió ügyfelet regisztráltak, és április–május hónapban is 159 ezerrel többen kapcsolódtak a mobilhálózatokra. A szolgáltatók elmúlt két évének nyertese alighanem a Vodafone: már a két évvel ezelőtti adatokon is megmutatkozik, hogy tavasztól őszig a T-Mobile részesedése 0,54 százalékkal, 47,5 százalékra csökkent, a Pannon GSM a 2003. augusztusi 36,94 százalék elérésével ugyancsak piacvesztést, méghozzá 1,11 százalékosat volt kénytelen elkönyvelni. Ugyanezen időszak alatt a Vodafone, nevető harmadikként, a tortából 13,92 százalék helyett már 15,56 százalékot hasított ki. Ezt a részesedést sikerült tehát 24 hónap alatt 20,60 százalékra növelni. Az NHH adatai szerint az előfizetések számában (amely figyelembe veszi az új előfizetéseket és a lemorzsolódást is) 2005 júliusában a T-Mobile-nál bekövetkezett az, amire korábban talán senki sem számított: míg a korábbi hónapokban mindhárom szolgáltató havonta 8–20 ezerrel több aktív előfizetést mondhatott magáénak, a T-Mobile ügyfeleinek száma mintegy ezerrel csökkent júliusban a júniusihoz képest. Most már tehát nemcsak a piaci részesedés csökkenése, hanem az ügyfélszám hanyatlása miatt is főhet a feje a távközlési mamutnak. Ugyanebben a hónapban ugyanis a Pannon GSM tíz, a Vodafone pedig 22 ezer új előfizetőt szerzett. A legnagyobb baj mégsem ez: a Vodafone nemcsak az előfizetők száma alapján mért piaci részesedésével szorongatja riválisait, hanem a kimenő percforgalom alapján is: míg 2003 augusztusában 22 százalék volt részaránya e téren, idén augusztusban már 24,77 százalékra nőtt ez az érték. Eközben a Pannon GSM hasonló adata – akárcsak két éve – mintegy 34,8 százalék körül stagnált, a T-Mobile viszont 2,72 százalékos gyengüléssel 2005 augusztusára már csak 40,40 százalékot mondhat magáénak e területen, bár ezzel piacvezető tudott maradni.