A városháza tervei szerint 2025-től nem lehetne dízeles járművel szolgáltatni a fővárosban. A már tevékenységi engedéllyel rendelkező ilyen autók a korhatár eléréséig – ez a főszabály szerint tíz év – forgalomban maradhatnak, de frissen már nem lehetne dízelüzemű taxit regisztráltatni.

A lap úgy tudja, a taxisközösség kénytelen elfogadni ezt a feltételt, mert csak így teremthető meg a szükséges politikai támogatás.

Ezzel együtt is értetlenséggel fogadták a kikötést, arra hivatkoztak, hogy a mintegy 4500 darabos taxiállománynak mára már csak kisebbik része dízeles, ráadásul a jóval nagyobb környezetterhelést okozó, a fővárosi tömegközlekedésben jellemzően használt dízelmeghajtású autóbuszokra semmiféle korlátozás nincs naprenden.

Még nincs döntés

Az új tarifáról még mindig nincs döntés, noha az egyeztetések tavaly november eleje óta tartanak. A taxisok részéről két forgatókönyv maradt az asztalon

  • Az egyik terv szerint a most 700 forintos alapdíj 900-ra, a 75 forintos percdíj 90-re, a 300 forintos kilométerdíj pedig 360-ra nőne, de úgy, hogy közben az úgynevezett határértéket megszüntetnék. Jelenleg 15 kilométer per órás sebesség alatt a taxióra nem számít fel kilométerdíjat, afölött pedig percdíjat. A változtatással ezek a tételek a haladás tempójától függetlenül megjelennének az utazás végösszegében, ez átlagosan körülbelül 40-50 százalékos emeléshez vezetne.
  • A másik elképzelés megtartaná a határértéket, viszont 1000 forintos alapdíjat, 100 forintos percdíjat és 400 forintos kilométerdíjjal kalkulál. Így a drágulás inkább a 40 százalékhoz közelítene.

A lap szerint a fővárosi vezetés inkább a második megoldást favorizálhatja, de a mértéket sokallni fogja, és csak jóval alacsonyabb emelést tart majd elfogadhatónak.

Ha megszületik is az alku, a hatályba lépésének minimum 90 nap az átfutási ideje, a taxisoldal ezért mielőbbi megállapodást akar, és azt, hogy a Fővárosi Közgyűlés március végén szavazzon az előterjesztésről.

Ha ez sikerül, nyár elején-közepén találkozhatnak az új árszabással az utasok.