Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Telenor megbízásából az Impetus Research által 2020. október 28. és november 5. között készített, 1000 fős, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatásból kiderül, hogy a karácsony fontos családi ünnep a magyarok számára: a többség a családja körében tölti az ünnepeket - csak 5 százalék mondta, hogy barátokkal, 3 százalék pedig azt, hogy egyedül ünnepel, és a válaszadóknak mindössze 1 százaléka nem ünnepli meg.

A kutatás szerint a járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden 3. magyar többet vásárol online a járvány kezdete óta, és a fogyasztói tudatosság növekedésére utal, hogy 58 százalék szerint a vásárlások előtt több információt gyűjt online, hogy kevesebb időt kelljen az üzletekben töltenie.

Az árérzékenységre utal, hogy a többség (59 százalék) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány miatt minden 5. válaszadó nyilatkozott úgy, hogy sok olyan dolog vásárlását előre hozta, amit inkább karácsonyi ajándéknak vett volna meg.

Átlag 55 ezer forintot szánnak ajándékra

A járvány ellenére az ajándékozás idén is fontos része lesz az ünnepnek: 87 százalék tervez ezzel, és 77 százalék nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni, mint máskor, de csak 66 százalék szán rá ugyanakkora összeget az ajándékokra, mint máskor. A megkérdezettek 36 százaléka idén kevesebbet költ ajándékra, mintha nem lenne a járvány. Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók.

Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferencia: összességében 41 százalék vásárolna inkább online - 10 százalék pedig kizárólag online -, és kicsit többen (47 százalék) hajlana inkább a személyes vásárlás felé.

A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók fele (54 százalék) törekszik arra, hogy időben rendeljen, mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban. Az üzletben való vásárlásnál ennél kicsit kevesebb embert (43 százalék) motivál az, hogy elkerülje a tömeget, és csak a harmaduk tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti esetleges korlátozások bevezetése - amelyekre azóta sor is került - miatt lehet nehézkesebb az ajándékbeszerzés.

Mit vesznek a magyarok karácsonyra?

A legnépszerűbb ajándéktípusok idén az elektronikai eszközök és kiegészítők (55 százalék), a ruházat (54 százalék), valamint a játékok (48 százalék). Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a megkérdezett eszközök közül a legtöbben fej- és fülhallgatót (20 százalék), okostelefont (17 százalék), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16 százalék) terveznek ajándékba venni, de népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14 százalék), a powerbank (12 százalék) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12 százalék) is.

Abban megoszlottak a vélemények, hogy idén más lesz-e a karácsony, mint általában: valamivel több megkérdezett (58 százalék) értett egyet ezzel az állítással, de viszonylag jelentős, 43 százalék azok aránya, akik szerint nem lesz érdemi változás az ünnepben.

Az adatfelvétel idején a megkérdezettek fele (53 százalék) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni, mint tavaly, de közel hasonló azok aránya (44 százalék), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb (87 százalék) okaként a járvány miatti óvatosságot jelölték meg.

Fekete karácsonya lehet az időseknek

Az idei karácsony vesztesei az idősek lehetnek. Az idén kevesebb találkozást tervezők 49 százaléka - a teljes minta 18 százaléka - úgy gondolja, hogy leginkább az idősebb, nem közös háztartásban élő rokonokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel nem fog találkozni.

Az egy évvel korábbiakhoz képest a kutatás szerint ötből négyen (81 százalék) ritkábban találkoznak a velük nem egy háztartásban élőkkel, amit a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálnak. A járvány óta válaszadók harmada többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok: a chat appok (pl. Viber, Messenger, Whatsapp) és az online konferenciaeszközök (pl. Skype, Zoom, Teams) használata lőtt ki: szinte minden 2. megkérdezett használ gyakrabban legalább egy ilyen applikációt vagy eszközt.

Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás, a kutatás szerint az emberek 75 százaléka tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal, aminek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79 százalék) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is. Szöveges üzenetet 51 százalék küldene így, és 42 százalék használná videohívásra; a több fős, családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra.

Érdekesség, hogy csak a megkérdezettek 30 százaléka nincs benne valamilyen családi chat csoportban, és 41 százalék régóta aktívan használja ezeket - mindössze 8 százalék kezdte el a járvány hatására újonnan, vagy aktívan használni ezt a megoldást.

A Telenor megjegyzi, hogy az adatfelvétel a járvánnyal kapcsolatos szigorítások bevezetése előtt történt, ez alapján előre vetíthető, hogy az idei ünnepek alatt az online kapcsolattartási formák még nagyobb szerepet kaphatnak.