A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a napokban három járműbeszerzésének eredményét jelentette meg az uniós közbeszerzési értesítőben (TED), a zárt végű pénzügyi lízingszerződések értéke öt évre összesen több mint bruttó hétmilliárd forint. A közbeszerzéseket hirdetmény közzététele nélküli (nem nyilvános) eljárás keretében bonyolították le arra hivatkozva, hogy az azokat megelőző nyilvános eljárásokon nem nyújtottak be elfogadható vagy érvényes ajánlatot a pályázók.

Az új eljárásokon csak egy ajánlattevővel tárgyaltak: a 194 darab, brigádszállító kisteherautó és a 170 kistehergépkocsi szállítására az OTP Bank Nyrt. érdekeltségébe tartozó, autófinanszírozással foglalkozó Merkantil Bank Zrt.-vel, míg a 95 nehéztehergépkocsi beszerzésére a Merkantil Bank tulajdonában lévő Merkantil Car Gérjármű Lízing Zrt.-vel és a vele közösen pályázó Pappas Autó Magyarország Kft.-vel. Az utóbbi két céggel bruttó 4,594 milliárd forintért szerződtek (öt évre) kommunális eszközhordozó tehergépkocsik beszerzésére: 43 darab, 19 tonna össztömegű, 4x4 kerékképletű, billenőplatós teherautó, további 14 ugyanilyen rakodódarus jármű, valamint 38 darab, 24 tonna össztömegű, 6x6 kerékképletű, billenőplatós teherautó lízingjére. A szerződéses ár 350 millió forinttal több az előzetesen becsült értéknél (a közútfenntartó nettó 3,342 milliárdra taksálta a beszerzést, ami 27 százalékos áfával együtt 4,244 milliárd lenne.)

Az előzetesen tervezettnél drágábban sikerült megállapodni a Merkantil Bankkal is a 170 kisteherautó (56 darab, háromszemélyes útellenőri, 52 ötszemélyes művezetői és 62 kétszemélyes művezetői), valamint a 194 brigádszállító (hatszemélyes, dupla kabinos) kistehergépkocsi szállítására, az előbbi szerződés értéke bruttó 1,199 milliárd, míg az utóbbié 1,522 milliárd forint öt évre. A két összeg közel 200-200 millióval több az előzetesen becsültnél.

Az első, eredménytelenül zárult eljárásokon, a kommunális eszközhordozó teherjárművekre és a brigádszállító kistehergépkocsikra mások is tettek ajánlatot a nyertes cégek mellett: a CIB Lízing Zrt. a Renault Trucks Hungária Kft.-vel, illetve a Renault Hungária Kft.-vel közösen. Ezeket a közbeszerzéseket a túl magas árajánlatok miatt fújta le a Magyar Közút - derül ki a TED-ből.

Korábban volt verseny

A Magyar Fejlesztési Bank Zrt. felügyelete alatt működő Magyar Közút márciusban döntött 153 személyautó és 9 mikrobusz beszerzéséről - operatív lízing konstrukcióban, öt évre, áfával együtt 933,7 millió forintért. (A mennyiség opcionálisan 18 járművel bővülhet a futamidő alatt.) A nyertes Arval Magyarország Járműparkkezelő Kft.-t nyílt közbeszerzési eljáráson választották ki, a bruttó szerződéses ár alacsonyabb az előzetesen becsült nettó értéknél (984,3 millió forint). A nyertes cégen kívül még ketten pályáztak, a Merkantil Bérlet Kft. és a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft.

Az állami közútfenntartó 2011 októberében kötött szerződést 95 nehézgépjármű lízingjére a közösen pályázó Merkantil Bankkal és Pappas Autóval, öt évre, nettó 2,773 milliárd forintért (az előzetesen becsült érték 2,974 milliárd volt). Itt szintén volt verseny, ajánlatot nyújtott be az UniCredit Leasing Hungary Zrt., a VFS Hungary Pénzügyi Szolgáltató Zrt. a Volvo Hungária Kft.-vel közösen, valamint a CIB Lízing a Renault Trucks-szal közösen.