A KSH adatai szerint a helyközi személyszállításban az utasok száma 3 százalékkal emelkedett, az utaskilométerben mért teljesítmény 3 százalékkal csökkent. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma 8,4 millió fő volt, ez 2 százalékos csökkenést jelent. A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma közel 10 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

A szállított áruk tömege (344 millió tonna) 4 százalékkal haladta meg a bázisidőszakit. Belföldi viszonylatban a szállított áruk tömege 6 százalékkal nőtt, az áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 1 százalékkal csökkent. A nemzetközi áruszállításban a szállított árutömeg és az árutonnakilométerben mért teljesítmény egyaránt 1 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2007-ben.

A közúti és belvízi szállítás egyaránt 6 százalékos volumennövekedésével szemben a vasúti és a csővezetékes szállítás tömege 4, illetve 2 százalékkal csökkent. Az árutömeg 75 százalékát közúton, 15 százalékát vasúton szállították; e két alágazat részesedése - a belvízi, a csővezetékes és a légi szállítás nemzetközi jellegéből adódóan - a belföldi viszonylatban még meghatározóbb (együttesen 97 százalék).

Az árutonnakilométerben mért teljesítmény (53,4 milliárd árutonna-kilométer) 1 százalékkal volt alacsonyabb, mint az előző évben. Ezen belül a közúti áruszállítási teljesítmény a 2007-es szinten maradt, az összteljesítmény együttesen 15 százalékát adó csővezetékes és belvízi szállításban pedig 2 százalékos csökkenés, illetve 2 százalékos növekedés jelentkezett. A vasúti szállítási alágazat teljesítménye (az összteljesítmény 18 százaléka) 3 százalékkal volt alacsonyabb a bázisidőszakinál.

A közúti áruszállítás 2008. évi, tonnában mért teljesítményének növekedése a III. negyedévben produkált belföldi szállításnak köszönhető (+12 százalék), a IV. negyedévben a bővülés arányában kisebb (7 százalék) volt. A nemzetközi szállítás teljesítménye a gazdasági visszaesés nyomán a III. negyedévben 8 százalékkal, a IV. negyedévben 11 százalékkal elmaradt a 2007. év azonos időszakaitól.

A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 13 százalék, az összteljesítményből 10 százalék. A Duna magyarországi szakaszán a magyar zászló alatt hajózó fuvarozók teljesítményét a német (19 százalék), az ukrán (18 százalék), az osztrák, (16 százalék), a román (14 százalék) és a bolgár (10 százalék) nemzetiségű hajók teljesítménye meghaladja. Az összes teljesítmény mintegy kétharmada átmenő forgalom, 21 százaléka export és 14 százaléka import.

A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér áruforgalma 63 ezer tonna volt, csaknem 8 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

QP | Quality Placement