Az Agroinform.hu a kutatása szerint a gépjárművek és a mezőgépek közötti balesetek 67 százalékáért legalább részben a gépkocsivezetők a felelősek a mezőgépészek szerint, míg a statisztikák szerint a balesetek 33 százalékában a mezőgazdasági járművet vezető személy, míg 54 százalékában a másik részt vevő jármű sofőrjének felelősségét állapították meg.

A portál kutatására érkező több száz válasz alapján a balesetben részt vevő mezőgazdasági jármű legtöbbször, az esetek 73 százalékában traktor volt, amelyek négyötöde valamilyen kapcsolt munkagéppel közlekedett: hét százaléka mezőgazdasági tehergépkocsi, a többi esetben egyéb mezőgazdasági munkagép volt érintett.

QP | Quality Placement

Balesetek az év minden hónapjában előfordultak, de számuk leginkább márciusban, a július-augusztusi időszakban és októberben emelkedett az átlagos havi érték fölé.

Ezekre kell figyelni

Korábban a rendőrség az alábbi szabályok figyelembevételére kérte a mezőgazdasági munkagépekkel közlekedőket:

  • Az egyik legfontosabb, hogy a vezető, mielőtt a járművel a telephelyről elindul, köteles a kormányberendezést, fékberendezést, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító és fényjelző berendezések működését ellenőrizni, és ennek az ellenőrzésnek teljes körűen ki kell terjednie a pótkocsira, illetve a további vontatmányokra is!
  • A járművezető köteles az úthasználat megkezdése előtt tájékozódni az útvonalra vonatkozó forgalmi rendről és az aktuális forgalomkorlátozásokról!
  • A járműnek, járműszerelvénynek a közút területének legkisebb igénybevételével kell közlekednie!
  • A betakarítási munkálatokban részt vevő gépjárművek vezetőinek az általános KRESZ szabályokon kívül kötelessége betartani a túlméretes járművekre vonatkozó biztonsági rendszabályokat is!
  • Kizárólag egyéb járműkísérettel lehet közlekedni a 4,5 m jármű/járműszerelvény szélességet meghaladó méret esetében, továbbá minden lakott területen kívüli emelt sebességű útszakaszon!
  • Különösen nagy hangsúlyt kell fektetni a rakomány rögzítésére, letakarására, és a közútra történő felhajtás előtt az adapterek leszerelésére is!
  • Kiemelten fontos kihajtás előtt a jármű sártól való megtisztítása, azonban ha mégis szennyeződés kerül a közútra, gondoskodni kell az azonnali letakarításáról!
  • A járművek méretéből és sebességéből adódóan a legveszélyesebb manőver az irányváltoztatás, ezért a közútról történő fel- és lekanyarodást kiemelt körültekintéssel kell végrehajtani!