A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke

Miután a kormány mentőövet dobott a működőképesség határán lévő vidéki Volán-társaságoknak, idén a korábbi éveknél több új jármű beszerzésére nyílik lehetőség. Ez a cégek zöménél csak arra elég, hogy az elavult, állandóan javításra szoruló, hatalmas költséggel üzemben tartható közlekedési eszközöket lecseréljék. Van olyan vidéki Volán-társaság, amelyik utoljára 1986-ban tudott újakat venni, míg az érdemi változáshoz évente minimum 500-600 jármű cseréjére lenne szükség − mondta lapunknak az egyik cég vezető beosztású munkatársa.

A Borsod, a Hajdú és a Szabolcs Volán működését koordináló Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. idén 113 új busz üzembe állításával számol, amihez − a többi céghez hasonlóan − a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) közlekedésfejlesztési programján kívül saját erőre is szüksége van. (A program országos szinten mintegy 100 milliárd forintos központi segítséget nyújt a Volánoknak, ami nagyjából hasonló léptékű, mintegy tízszázalékos járműparkcserét tesz lehetővé mindenütt.) A központhoz tartozó három cég összesen 1115 autóbuszt üzemeltet, az átlagéletkor megközelíti a 12 évet.

Az ország egyik legelavultabb járműparkját a pécsi önkormányzat tulajdonában lévő Tüke Busz Zrt. üzemelteti, a buszok átlagéletkora meghaladja a 15 évet, de több mint 30 éves "bontószökevények" is vannak köztük. A cégnél alig van olyan nap, amikor ne robbanna le egy jármű, tavasszal arra kényszerültek, hogy fél évre három Credo típusú buszt béreljenek a győri Kravtex-Kühne-csoporttól, havonta egyenként 580 ezer forintért. A pécsi önkormányzat a nyár elején hozzájárult ahhoz, hogy a Tüke Busz 4 milliárdos hitelt vegyen fel az MFB-től az autóbuszpark megújítására.

A szintén az utolsó pillanatban megújuló szegedi troliflotta első járművét július végén szállította le a tendernyertes Ikarus−Skoda konzorcium, ez várhatóan a jövő év elején áll szolgálatba. 2014 augusztusáig összesen 13 új jármű érkezik a városba, egyenként 228 millió forintért.