Az ITD Hungary és a Magyar Húsiparosok Szövetsége által Vietnamban, Japánban, Dél-Koreában és Hongkongban szervezett programokon négy húsipari vállalat - a Pick, a Hungerit, a Kométa és a Hampex - mellett 24 pincészet mutatkozott be. A tárgyalások eredményeképpen megszaporodtak a próbarendelések, több magyar pincészet is talált disztribútorokat - mondta Süveges-Szabó László, az ITDH üzletfejlesztési igazgatója. Elsősorban a különleges fehérborok, az aszúk és furmintok iránt mutatkozott kereslet. Az egyik húsipari cég már útnak is indított egy szállítmányt, természetesen a helyi ízléshez, ízvilághoz igazítva - tette hozzá Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke. Mint mondta, a novemberi bemutatkozó körút fő célja az volt, hogy a feldolgozott húsipari termékekkel is megismertesse az érdeklődőket. Leginkább a minőségi alapanyagokkal és prémium kategóriás élelmiszerekkel lehetünk versenyképesek a japán és koreai piacon. Az éttermi szegmensben a libamáj és az ebből készített különlegességek, egyébként a szalámik, kolbászok, a mangalicahús és -húskészítmények, valamint a helyi ízvilághoz igazított, csak ide gyártott húskészítmények exportja jelenthet kitörési pontot a cégeknek, mivel a tömegtermékek piacán sem az európai, sem az amerikai áruval nem lehetünk versenyképesek - mondta Éder. Elmondása szerint a tárgyalásokon úgy tűnt, minden célországban lenne marketingértéke, hogy Magyarország képes gmo-mentes húst és húskészítményeket szállítani, ezért ha ez szerződésben is rögzül, akkor a gyártók komoly stratégiai döntés elé kerülhetnek. Kína felé Hongkong jelenthet ugródeszkát, és miután másfél-két hónapja sikerült aláírni az exportot lehetővé tevő sertésprotokoll-megállapodást, optimista becslések szerint egy-másfél év múlva már lehet akkreditált és exportképes húsüzem is az országban. Az elmúlt tíz-tizenöt évben ugyanis főleg fagyasztott húst és húsrészeket exportáltak a magyar cégek a Távol-Keletre, közte a két legnagyobb és legigényesebb sertésimportőr országba, Japánba és Koreába. Egyébként a 2007-es és 2008-as exportadatok szerint a hazai sertés- és baromfihús-kivitel több mint tizede került Ázsiába. A belpiac évek óta tartó szűkülése miatt kezdtek érdeklődni a magyar vállalkozások az ázsiai lehetőségek iránt, az út szervezésekor örültek, hogy egyáltalán ennyi, a piacszerzéshez szükséges beruházást abszolválni képes húsipari vállalkozást sikerült találni. Az ágazat helyzete ugyanis tovább romlott az idén. Mind a vágásszám, mind az élőállat-kivitel csökkent, a húsexport pedig stagnált, miközben az import aránya nőtt a roppant gyenge forint-euró árfolyam ellenére is: az élőállat-behozatal az első kilenc hónapban 17, a húsimport pedig 11 százalékkal emelkedett - mondta a Napi érdeklődésére Éder Tamás.
QP | Quality Placement