Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár 2015 decemberében jelentette be, hogy módosul a kereskedelmi törvény és januártól a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten ellenőrzi az árubemutatókon értékesítő cégeket. Az egyre gyakoribb visszaélések a tavalyi évben a hazai fogyasztóvédelem legsürgetőbb problémájává váltak.

Az új szabályozás azt a célt tűzte ki, hogy a fogyasztók érdekeit minden eddiginél hatékonyabban védve szigorú keretek közé szorítsa az árubemutatós cégek működését. A törvény értelmében tilos az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódó ajándék, árengedmény, vagyoni előny reklámja, nem lehet a bemutatókon hitelt kínálni a részvevőknek, és kötelező az ügyfélszolgálat bevezetése, működtetése.

QP | Quality Placement

Az új jogszabályok betartása érdekében a fővárosi és megyei kormányhivatalok az elmúlt hetekben átfogó ellenőrzéseket végeztek országszerte. A vizsgálat április végén lezárult. Az egyik legfőbb megállapítás, hogy a termékbemutatókkal kapcsolatos fogyasztói megkeresések száma az elmúlt hónapokban nagymértékben csökkent. A kormányhivatalokhoz beérkező panaszok jellemzően az előzetes tájékoztatás hiányát, az elállási jog érvényesítésének nehézségeit, a termékek irreálisan magas árait kifogásolták.

A megyékben végzett helyszíni ellenőrzések megállapították, hogy a reklámtilalomra vonatkozó új, hatékony szabályozásnak köszönhetően sokkal kevesebb olyan termékbemutatót szerveztek, amelyek korábban sorozatos visszaélésekre adtak alkalmat a vásárlók átverésére szakosodott cégeknek. Kiemelkedő eredménynek tekinthető, hogy a régebbi időszakhoz képest érezhetően visszaszorult a hitel- és kölcsönszerződések megkötésének gyakorlata is.

Bár az utóbbi hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy a termékbemutatókat szervező vállalkozások eltűnni látszanak, ez azonban nem jelenti azt, hogy tevékenységükkel teljesen felhagytak volna. A cégek újabb módszereket találnak ki és az eddig szervezett keretek között megtartott termékbemutatókat esetenként magánlakásokon tartják. Egyre elterjedtebb az a gyakorlat is, hogy az árubemutató helyszínén a fogyasztóknak szerződéskötésre nincs lehetőségük, a bemutatott termékeket kizárólag a vállalkozás üzletében tudják megvásárolni, ezzel a fogyasztót egy fontos garanciától, az elállási jogtól fosztják meg.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium folyamatosan figyelemmel kíséri az árubemutatókra szakosodott cégek működését, és a jövőben további rendkívüli ellenőrzéseket rendel el a fogyasztók védelme érdekében. A vizsgálati eredmények és a fogyasztói tapasztalatok alapján a tárca indokolt esetben kész a további visszaéléseket hatékonyan megfékező újabb szabálymódosításokat kezdeményezni - írta a tárca.